Kuuntele, verkostoidu, erotu

Tiedepuistossa toimiva Loikka aikoo tuplata tänä vuonna sekä työntekijöidensä määrän että liikevaihtonsa.

Alussa kaikki me loikkalaiset mahduimme yhden pienen pöydän äärelle, muistelee Loikan toimitusjohtaja Joonas Suominen.

Viidessä vuodessa Loikka on kasvanut ulos ensin mainitusta pöydästä ja sittemmin myös Werstaalla sijainneista toimitiloistaan, jonne on mahtunut liki kaksikymmentä työntekijää. Uudet tilat löytyivät Tiedepuistosta ja niihin muutetaan kevään kuluessa yhdessä tilitoimisto Brangin kanssa. Muutto on yksi osoitus siitä yhteistyöstä, jota Loikka tekee mielellään.

– Kun löytyy samassa vaiheessa olevia, kasvuhaluisia yrityksiä, heidän kanssaan on helppo tehdä yhteistyötä. Moni yritys haluaisi tehdä samoin, mutta sopivia toimijoita ei välttämättä kohtaa missään. Siinä esimerkiksi Werstaan tyyppiset tilat ovat kasvuyrityksille erinomaisia paikkoja, sillä täällä on helppo verkostoitua, Suominen kehuu.

Yhteistyö Brangin kanssa on jatkunut jo pitempään, ja yritys on ollut kumppanina, kun Loikka on kehittänyt Suomen, mahdollisesti Pohjoismaidenkin tasolla ainutlaatuista palvelua.

On erittäin tärkeää kuunnella, mitä työntekijät sanovat ja reagoida asioihin ketterästi.

Joonas Suominen

Suoratoistopalveluista, kuten Netflixistä tuttu kuukausiveloitteinen palvelumalli tekee tuloaan monille aloille, ja samalla periaatteella voidaan myydä vaikkapa silmälaseja, polttopuita tai ruokaa.

– Me olemme tätä ajatellen kehittäneet oman SaaS-tuotteen nimeltään E’s your Business. Siinä on kaikki, mitä alan yrittäjä tarvitsee, paitsi se itse tuote, Suominen kertoo.

Hän sanoo, että vaikka kuukausiperusteinen tilaaminen on kasvattanut suosiotaan huikeasti, tarvittavia järjestelmiä ei ole juurikaan tarjolla, tai ne pitää kasata lukuisten eri palveluiden yhdistelmänä. Loikka havaitsi tässä tilaisuuden kehittää tuote, jonka avulla pystyy erottumaan markkinoilla.

Omaa tuotetta on kehitetty Loikassa jo useamman vuoden ajan, minkä lisäksi Loikka tarjoaa laaja-alaisesti ohjelmistokehityspalveluita ja esimerkiksi tuottaa digistrategioita yrityksille.

Loikkalaisia on nyt 20, mutta tämän vuoden aikana työntekijöiden määrä on tarkoitus tuplata, jos vain sopivia tekijöitä löytyy riittävästi. Suunnitelmissa on myös perustaa uusi toimipiste myös Helsinkiin, jossa valtaosa asiakkaista on. Suominen haluaa tuplata yrityksen liikevaihdon miljoonasta kahteen miljoonaan euroon vuoden 2022 kuluessa.

– Kasvun mahdollistaa se, että yrityksessä on hyvää henkilökuntaa, sanoo Suominen. Heistä halutaan myös pitää hyvää huolta.

– Teemme paljon henkilökuntakyselyitä päätöstemme tueksi. Esimerkiksi kun työntekijämme halusivat jäädä Tiedepuistoon, me jäimme. On erittäin tärkeää kuunnella, mitä työntekijät sanovat ja reagoida asioihin ketterästi.

– Meillä on matala organisaatio, enkä näe itseäni niinkään toimitusjohtajana vaan asiakaspalvelijana henkilökunnan suuntaan. Haluan mahdollistaa sen, että he voivat tehdä työnsä hyvin.

Haastattelu on julkaistu keväällä 2022 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Haluatko seuraavan Biz -lehden suoraan kotiin tai toimistollesi? Tilaa seuraava numero täältä.

Lue lisää | Kumppanit