”20 vuoden kuluttua tehdään vain sähköautoja”
Autoala on muutosten kourissa, ja tulevaisuudessa nähdään paljon uusia toimijoita, yhteistyökuvioita ja fuusioita. Sähköinen liikenne tulee tarjoamaan yllätyksiä, ja myös tapa ostaa autoja muuttuu, sanoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.
Autoala on historiansa suurimpien muutosten edessä, ja merkittävin muutostrendi on liikenteen sähköistyminen. Tällä hetkellä kaikki johtavat automerkit sähköistävät mallistojaan.
– Arvioin, että 20 vuoden kuluttua tuotannossa on todennäköisesti vain sähköautoja. Kymmenen vuoden kuluttua useat automerkit tulevat tarjoamaan mallistoissaan vain täyssähköisiä autoja, ja jo viidessä vuodessa olettaisin, että lähes kaikki autot ovat jollakin tapaa sähköistettyjä, sanoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.
– Teknologiat kehittyvät jatkuvasti, ja vaikka sähköisen liikenteen ratkaisut ovat jo nyt vaikuttavia, odotan tulevaisuudelta uusia positiivisia yllätyksiä!
Nykyisessä muutostilanteessa markkinoille tulee uusia autoalan toimijoita sekä yhteistyökuvioita ja fuusioita, mutta alan vahvat brändit varmasti pysyvät, sanoo Bongwald.
Vaikka moni asia on muutoksessa, Bongwald painottaa, että kilpailukyvyn perustekijät ovat edelleen samat: laatu, luotettavuus, joustavuus ja nopeus. Keskeinen tekijä yrityksen menestyksessä niin murroksessa kuin muulloinkin on henkilöstö ja sen osaaminen ja motivaatio. Myös hyvien kumppaneiden merkitys korostuu. Autoalan voimakkaan murroksen takana on moninaisia syitä.
– Taustalla ovat asiakkaiden vaatimukset, kiristyvät kansalliset ja kansainväliset lainsäädännöt, yleisesti kestävän kehityksen mukaiset vaateet ja autoalan toimijoiden omat aloitteet, listaa Bongwald.
Samaan aikaan autoteollisuudessa on otettu käyttöön uusia toimintamalleja ja ratkaisuja, mukaan lukien digitalisaatio, robotiikka, automaatio ja tekoäly. Bongwald huomauttaa, että sähköistyminen merkitsee valtavaa kasvua ja kehitystä akkuteollisuudessa ja akkuihin liittyvässä teknologiassa. Lisäksi se edellyttää sähköistä liikennettä tukevan infrastruktuurin rakentamista.
– Kestävä kehitys on jatkossa yhä tärkeämpi erottautumisen väline brändeille. Yritykset tarjoavat jatkossa uusia ratkaisuja, jotka muuttavat ostamisen tapoja. Esimerkiksi jo nyt autojen verkko-ostaminen on kasvussa.
Valmet Automotive käynnisti tämän vuoden maaliskuussa tuhannen uuden työntekijän rekrytoinnin Suomessa. Määrä jakautui puoliksi auton- ja akunvalmistuksen henkilöstötarpeisiin, ja taustalla oli valmistusmäärien kasvu. Bongwald sanoo, että tuhannen henkilön rekrytointi yhdessä kampanjassa ei ole Valmet Automotivelle ainutkertainen tapaus.
– Akunvalmistuksessa Salon tehtaan tuotantomäärät ovat nousseet vahvasti, ja Uudessakaupungissa avaamme uuden akkutehtaan tänä vuonna.
Bongwald kertoo, että rekrytoinnit jatkuvat edelleen.
– Suomen talouden kasvu on meidänkin tapauksessamme vaikeuttanut rekrytointeja, kun kilpailu työntekijöistä kovenee.
Lightyear One -auton lanseerauksesta tulee kansainvälinen mediatapahtuma
Valmet Automotive on kansainvälisestikin yksi sähköautojen ja sähköisen liikenteen edelläkävijöistä. Yritys aloitti täyssähköautojen sarjatuotannon jo vuonna 2009, ja tämän jälkeen se on kerännyt kokemuksia useiden sähköautojen valmistuksesta. Tänä kesänä yritys kirjoitti aiesopimuksen sähköautojen valmistuksesta hollantilaisen Lightyear-yhtiön kanssa.
– Tällä yhteistyöllä on meille erittäin suuri merkitys. Lightyear One -malli on edistyksellinen täyssähköauto, jonka keskeinen idea on energiatehokkuus. Käytännössä siinä painotetaan ajomatkaa eikä huippunopeutta tai kiihtyvyyttä, ja siksi sen perusidea on kestävämpi kuin monilla kilpailijoilla, Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald kertoo.
Hän korostaa, että juuri auton energiatehokkuus on keskeinen tekijä, kun mietitään sitä, miten liikenne voi vähentää vaikutustaan ilmastonmuutokseen. Bongwald näkee, että Lightyear One tarjoaa Valmet Automotivelle nyt ainutlaatuisen mahdollisuuden päivittää sähköautojen valmistukseen ja teknologiaan liittyvää osaamistaan. Yhteistyön myötä Valmet Automotive on saanut runsaasti positiivista näkyvyyttä. Median kiinnostus niin Suomessa kuin kansainvälisesti oli erittäin suurta, kun yhteistyöstä ilmoitettiin heinäkuussa 2021.
– Kiinnostus Lightyear One -malliin on mittavaa, ja odotamme toki, että ensimmäisen auton esittelystä tulee huomattava kansainvälinen mediatapahtuma, Bongwald sanoo.
Haastattelu on julkaistu syksyllä 2021 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Haluatko seuraavan Biz -lehden suoraan kotiin tai toimistollesi? Tilaa seuraava numero täältä.
Kuvat: Valmet Automotive