Epävarmoina aikoina tarvitaan luotettavia kumppaneita
Markkinointitoimisto Avidly on luonut jatkuvaa kasvua vaikeinakin aikoina. Yritys uskoo vahvasti kohtaamisten ja tapahtumien voimaan. Siksi se muuttaakin nyt Turun Tiedepuistoon.
Työelämän muutokset ovat saaneet markkinointitoimisto Avidlyn vaihtamaan maisemaa. Idyllinen puutalomiljöö Turun jokirannassa on vaihtumassa tänä keväänä moderniin, muunneltavaan coworking-tila Werstaaseen.
– Aiempi toimistomme tarjosi meille täydelliset puitteet silloin, kun koko työyhteisömme oli toimistolla kaikki arkipäivät. Korona-aika kuitenkin muutti työn tekemisen tavat ja toimistolle asetetut tarpeet, kertoo Avidlyn Suomen maajohtaja, aiemmin muun muassa Turun toimiston vetäjänä työskennellyt Maria Flemmich Suominen.
– Nykyisin teemme paljon etätöitä, joten kaikki eivät ole koko ajan paikalla. Toisaalta ne, jotka ovat toimistolla, ovat usein etäpalaverissa kuulokkeet päässä, joten iso avokonttori ei toimi enää. On aika kokeilla jotain muuta.
Tiedepuisto valikoitui Avidlyn uudeksi kotipaikaksi hyvän sijaintinsa takia, Werstas taas siksi, että se tarjosi joustoa, jota Avidly kaipaa.
– Meillä on käytössämme oma toimisto, mutta voimme käyttää tarpeen mukaan eri kokoisia neuvottelutiloja ja järjestää helposti tapahtumia ja lanseerauksia Joen eri tiloissa. Esimerkiksi aamiaistilaisuudet ja muut asiakkaiden tilaisuudet sekä lanseeraukset on helppo toteuttaa vaikkapa Cavessa, Amfiteatterissa tai uudessa Showroomissa, Flemmich Suominen listaa.
Kohtaamisten merkitys ei koskaan katoa.
– Tällaiset tilaisuudet ovat meille tärkeitä, sillä niissä syntyy kohtaamisia ja kohtaamisten merkitys ei koskaan katoa.
Flemmich Suominen sanoo, että nykyisin tapahtumien laadulla on enemmän väliä kuin koskaan.
– Ennen oltiin päivät toimistolla ja kynnys lähteä sieltä jonnekin päivän päätteeksi oli matala. Nyt tehdään paljon työtä etänä, joten ihmiset pitää saada houkuteltua ulos kodeistaan. Se onnistuu vain laadukkaan sisällön avulla.
Avidly on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja sillä on noin 400 työntekijää yhteensä 18 toimipisteessä, joita on Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja Kanadassa. Turun yksikössä työntekijöitä on viitisentoista, mutta he voivat kuulua minkä tahansa toimipisteen tiimiin.
Kasvu vaikeina aikoina on erinomainen saavutus, mutta ei Flemmich Suomisen mielestä mikään ihme.
– Epävarmoina aikoina tarvitaan luotettavia kumppaneita, hän summaa.
Flemmich Suominen sanoo, että Avidlylle asiakaskokemus on ensiarvoisen tärkeä asia. Siihen kuuluu sekä omien asiakkaiden kokemus Avidlystä että se, mitä nämä tarjoavat omille asiakkailleen. Toinen tärkeä asia on asiakaspolun parantaminen.
– Prosessi pitää aloittaa jo siitä, kun asiakas etsii tietoa yrityksestä ja sitten kartoittaa kosketuspisteet prosessin eri vaiheissa. Koska asiakas kohtaa yrityksen entistä useammin verkossa, digitaalisen asiakkuuspolun kehittäminen on tullut koko ajan tärkeämmäksi asiaksi ja yritykset haluavat satsata siihen. Digitaalinen ostopolku pitää myös yhdistää saumattomasti fyysiseen ostopolkuun.
Mainosalalla on painittu viime vuosina suurten muutosten kanssa ja viime aikoina pinnalle ovat nousseet tekoälyyn ja sen hyödyntämiseen liittyvät kysymykset. Onko tekoäly markkinointi- ja mainosalalle uhka vai mahdollisuus?
– Mahdollisuus, sanoo Flemmich Suominen empimättä. Hän kuuluu niihin, joita asia inspiroi ja innostaa.
Markkinointi ja mainonta ovat aina muutoksessa ja se on myös alan suola.
– Markkinointi ja mainonta ovat aina muutoksessa ja se on myös alan suola. Tällä alalla ei voi tuudittautua siihen, että asiat ovat jollain tietyllä tavalla, lisäksi työkalut muuttuvat koko ajan. Meilläkin on töissä ihmisiä, jotka ovat uransa alussa piirtäneet julisteita käsin ja nyt he tekevät kaiken digitaalisesti. Uutta tulee koko ajan, siihen pitää vain sopeutua.
Flemmich Suominen näkee, että tekoäly tulee helpottamaan ja nopeuttamaan työtä monilla luovilla aloilla.
– Jo nyt se voi tuottaa standarditekstejä ja vaikkapa top 5 -listoja, mutta tekoälyllä ei ole tilannetajua. Ymmärrys ihmisiä kohtaan, kohtaamiset ja kokemukset pysyvät työssämme aina keskiössä.
Viisi vinkkiä parempaan
asiakaskokemukseen
- Analysoi ja ymmärrä
Miltä asiakaskokemuksenne näyttää ja tuntuu nyt? Mikä toimii, mikä ei? Rakenna kartta koko asiakaspolusta. Mieti, miltä teidän brändinne näyttää ja kuulostaa asiakaspolun joka vaiheessa. - Kysy ja kuuntele
Teetä kyselyitä, luo pienryhmiä tärkeille asiakkaille, huolehdi asiakaspalvelun kanavista ja viestintäkanavista. - Kehitä ja kehitä
Älä pelkää kokeilla uutta, mutta älä pelkää myöskään todeta, ettei jokin toiminut. - Palvele ja palkitse
Laita prosessit kuntoon ja tarjoa kylkeen aina mahdollisuus antaa palautetta. Palkitse myös pistein, lahjoin, alennuksin tai eklusiivisuuden kautta lojaaleja asiakkaita. Palvele myös jokaista yrityksestänne kiinnostunutta tarjoamalla koko asiakaspolun varrella sisältöjä ja tietoa. - Rakenna arvoa asiakkaalle
Hyvä tai jopa erinomainen asiakaskokemus syntyy monen asian summana – mutta kaiken ytimessä on yrityksen tuotteiden ja palveluiden tarjoaminen asiakkaille sopivimmalla tavalla sekä olemalla läsnä. Kun apua tarvitaan tai palautetta annetaan, kuuntele ja vastaa. Tee ostamisesta, toimittamisesta ja asiakkuuden hallinnasta asiakkaalle ketterää.
Avidly
toimiala: markkinointi- ja mainosala
perustettu: 1990, nykyinen konserni 2006
työntekijöitä: +300
liikevaihto: 30 miljoonaa euroa (2021)
Haastattelu on julkaistu keväällä 2023 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä.