Kansainvälisillä markkinoilla pitää uskaltaa ottaa etukenoa

Varsinais-Suomesta voi kasvaa kansainväliseksi toimijaksi, jos tuotteet ovat huippuluokkaa. Lisäksi tarvitaan rohkeutta, sopeutumiskykyä ja sitkeyttä. Brändiä pitää muokata markkinaan sopivaksi, ja ahkera jalkatyö on tarpeen.

Turkulaiset juuret omaava Teleste on seitsemänkymmenen vuoden mittaisen historiansa aikana muuttanut muotoaan monta kertaa.

Yrityksen toiminta alkoi vuonna 1954 radio- ja antennialan tarvikkeiden valmistuksella. Nyt Telestestä on kasvanut kansainvälinen teknologiakonserni, jonka liikevaihdosta 90 prosenttia tulee ulkomailta.

– Jos yritys haluaa menestyä pitkäjänteisesti, sen pitää lukea herkästi ympäristön muutoksia ja olla valmis sopeuttamaan toimintansa kulloiseenkin tilanteeseen, miettii toimitusjohtaja Esa Harju.

– Yrityksemme laajentuminen Pohjois-Amerikkaan liittyy juuri tähän. Emme tehneet sitä vain siksi, että haluamme kasvaa. Pitkällä tähtäimellä meille on tärkeää, ettemme ole vain Euroopan markkinan varassa, vaan meillä on laajempi asiakaskunta.

Telesten kotipaikka on kansainvälistymisestä huolimatta edelleen Turku, ja yrityksen pääkonttori sijaitsee Kaarinan Littoisissa. Yrityksen liiketoiminta jakaantuu kahteen päälinjaan: Broadband Networks -liiketoimintayksikkö keskittyy tietoliikenneverkoihin ja laajakaistapalveluihin liittyvään bisnekseen, Public Safety and Mobility -yksikkö taas keskittyy joukkoliikenteen ja muun julkisen infrastruktuurin informaatio- ja turvajärjestelmiin.

Varsinais-Suomesta on pitkä matka valloittamaan Amerikan markkinoita sekä fyysisesti että henkisesti. Se ei ole ollut helppoa edes Telestelle, joka on ollut pitkään alan johtava toimija Euroopassa.

Yhteisliiketoimintayritys Teleste Intercept LLC perustettiin nimenomaan Pohjois-Amerikan markkinoita varten vuonna 2017. Koska Pohjois-Amerikan markkinoilla on paljon vahvoja paikallisia toimijoita, jalansijan saaminen kovassa kilpailussa on vaatinut jalkatyötä, läsnäoloa – ja paljon sitkeyttä. Harju arvioi, että vasta viime vuoden aikana saavutettiin merkittäviä onnistumisia ja kerättiin tärkeitä asiakkuuksia. Tänä vuonna tuotteet ovat valmiita paikalliseen markkinaan, ja Telesten on mahdollista saavuttaa asema merkittävänä toimijana.

– Kun ulkomaalainen teknologiafirma yrittää päästä Pohjois-Amerikan markkinoille, paikkansa joutuu todellakin ansaitsemaan. Sen voi saada vain sillä, että tarjoaa johtavaa teknologiaa ja huippulaatua. Ketään ei kiinnosta, että onko yritys jostain Suomesta, joka sijaitsee ehkä Pohjoisnavalla. Yrityksiä kiinnostaa vain se, miten meidän tuotteemme auttavat heitä tekemään liiketoimintaansa paremmin, Harju summaa.

Kaksi vuotta Telesten toimitusjohtajana ollut Harju on käyttänyt merkittävän osan ajastaan Pohjois-Amerikassa tapaamassa asiakkaita ja verkostoitumassa. Kun yritys on uusi ja tuntematon, sen edustajiin halutaan ensin tutustua. Sitten vasta aletaan miettiä tuotteiden ostamista.

– Ihmiset haluavat tehdä bisnestä ihmisten kanssa. Kun olemme paikan päällä tapaamassa ihmisiä, se on arvolupaus: olemme täällä teitä varten, meihin voi luottaa, haluamme aidosti tehdä yhteistyötä, Harju summaa.

– Näen, että brändi kulminoituu johtajiinsa. Kun asiakkaillamme on minun puhelinnumeroni, he tietävät, että voivat tarvittaessa soittaa minulle. Se rakentaa luottamusta, joka taas on kaiken ydin.

Myös oikeanlaisella markkinoinnilla on kansainvälisessä menestymisessä merkittävä rooli. Harju sanoo, että yrityksen on toimittava maassa maan tavalla, ja viestintä on viritettävä oikealle taajuudelle.

– Pohjois-Amerikassa pitää uskaltaa käyttää enemmän superlatiiveja ja uskaltaa ottaa enemmän etukenoa. Pitää osata kertoa itsestään ja tekemisistään rohkeammin!

Telesten toimintaa ohjaa tekemisen syvempi tarkoitus, kestävään kehitykseen liittyvä työ ja vastuullisuusnäkökulma. Ne ovat auttaneet jaksamaan viime vuosien haastavien aikojen yli, kun yrityksessä on muun muassa jouduttu supistamaan henkilöstöä ja tekemään erilaisia säästötoimenpiteitä.

– Liiketoimintamme ydin on digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Meidän avullamme asioita voidaan toteuttaa tavalla, joka kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän. Lisäksi me tuomme ihmisille elämänlaatua: moni pääsee tiedon äärelle laajakaistan avulla ja turvallinen joukkoliikenne tukee ympäristöystävällistä tapaa liikkua, Harju pohtii.

Myös omaa toimintaa on haluttu kehittää jatkuvasti, ja Telestessä on kehitetty pitkäjänteisesti hyvän johtamisen periaatteita.

–Johdon pitää näyttää esimerkillään, miten yhtiössämme toimitaan. On tärkeää, että kunnioitamme toisiamme ja kannamme vastuumme osana kokonaisuutta, sanoo Harju.

Lisäksi Telestellä on luotu kulttuurivisio hahmottamaan sitä, millainen on yhtiön toimintakulttuuri. Kulttuurivisiota on rakennettu yhdessä henkilöstön kanssa.

–Koodistoon kirjoitettiin, että pitää olla myös onnistumisen iloa! Kun saadaan onnistumisia, niitä pitää juhlia. Lisäksi pitää olla selkeät tavoitteet tekemiselle, jotta kaikki soutavat samaan suuntaan.

Harju arvelee, ettei kaikilta osin olla vielä siinä missä halutaan olla, mutta suunta on oikea. Lisäksi jo pelkkä prosessi itsessään on ollut arvokas, sillä se on saanut koko yhtiön pohtimaan toimintatapojaan ja kehittämään niitä.

–Olemme löytäneet yhdessä tärkeitä kulmakiviä sille, miten Teleste toimii yhtiönä.

Telesten sitoutuminen kestävään kehitykseen ja vastuullisiin liiketoimintatapoihin sai tunnustusta tänä keväänä, kun yritys saavutti kultamitalin EcoVadiksen yritysvastuullisuusarvioinnissa. Samalla Teleste sijoittui vastuullisimman viiden prosentin joukkoon 12 viime kuukauden aikana arvioiduista yrityksistä.

Teleste Oyj

Toimiala: televiestintä
Perustettu: 1954
Työntekijöitä: 750
Liikevaihto: 151,3 M€ (2023)

Artikkeli on julkaistu alun perin Joen sidosryhmälehti Bizin numerossa 1/2024.

Lue lisää | Kumppanit