Kasvu tehdään rohkeudella
Saa yrittää, saa kokeilla, saa tehdä itsenäisiä päätöksiä – ja saa epäonnistua. Ecom kannustaa työntekijöitään rohkeuteen ja uudenlaisiin ratkaisuihin. Yrityksen strategiaan kuuluu myös vahva satsaus markkinointiin.
Kaupallistaminen on asioiden selkeäksi tekemistä. Sitä, että vaikea kokonaisuus muotoillaan ratkaisuksi, joka on järkevää ostaa. Näin muotoilee turkulaisen Ecom Oy:n kaupallinen johtaja Mikko Ruoho.
Turun Tiedepuiston Triviumissa toimiva Ecom Oy tarjoaa ohjelmistoja ja taloushallintopalveluita sähkö-, LVI- ja rakennusalan yrityksille. Se on asiakasmääriltään Suomen suurin toimija alallaan. Noin 30 henkeä työllistävä yritys on osa Accountoria, joka on tunnettu talous- ja henkilöstöhallinnon palveluista ja ohjelmistoista.
Ecom haluaa tarjota asiakkailleen nimenomaan ratkaisuja, ei vain tuotteita.
– Kaikkein tärkein asia on asiakaspito. Ei ole mitään merkitystä, paljonko asiakkaita hankkii, jos he eivät käytäkään ostamaansa tuotetta. Se on sama asia, kuin ostaisit kanavapaketin vain yhden ohjelman takia – kun ohjelma loppuu, et tee paketilla enää mitään. Asiakkaita pitää kouluttaa, jotta he osaavat käyttää ratkaisujamme ja ne hyödyttävät heitä aidosti.
Ecomissa mitataan jatkuvasti, miten asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat toimivat. Ymmärtääkö yrityksen nettisivuille tullut ihminen muutamassa sekunnissa, mistä on kyse? Löytääkö asiakas nopeasti avun ongelmaansa? Onko asiakkailla käytäntöjä, jotka hyödyttäisivät muitakin?
– Digitaalisuus on meille elinehto. Hiomme nettisivujamme ja ohjelmistojamme aivan koko ajan, jotta mikään niissä ei stoppaa, Ruoho kertoo.
Oppeja sovelletaan myös uusiin tuotteisiin, joiden kautta haetaan lisää kasvua. Lisäksi osaavaa henkilökuntaa kannustetaan luovuuteen ja rohkeisiin ratkaisuihin.
– Jokainen saa meillä tehdä itse päätöksiä ja kokeilla asioita, eikä epäonnistuminen haittaa. Analysoimme sitten onnistumiset ja epäonnistumiset ja opimme niistä.
Ecom satsaa vahvasti markkinointiin. Ruoho arvioi, että markkinointibudjetti on moninkertaistunut viimeisten viiden vuoden aikana.
– Jos yritys haluaa kasvaa ja näkyä, se ei tule edullisesti, Ruoho sanoo.
Koska Ecom haluaa tavoittaa juuri rakennusalan ihmiset, yksi tärkeä väline on radio. Se kun on työmaalla aina auki.
– Radion kautta haetaan nimenomaan konversiota. Olemme reilun vuoden ajan tehneet kerran kuukaudessa viikon verran radiomainontaa ja näemme tulokset heti nettisivujemme kävijämäärissä.
– Kaikkein tärkeintä on silti digitaalisuus, eikä pelkästään kaupallinen. Suurin osa nettisivuillemme tulevasta liikenteestä on orgaanista ja siinä auttavat hyvät sisällöt ja erityisesti YouTube, jossa meillä on paljon tietoiskuja. YouTube on myös varsin tehokas mainoskanava, joka konvertoi hyvin.
Haastattelu on julkaistu keväällä 2023 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä.