Laitteita, joilla saa tuloksia
Kun pitää tutkia radioaktiivisen aineen pitoisuuksia vedessä, maaperässä tai elintarvikkeissa, avuksi tulevat Turussa valmistetut mittauslaitteet. Turun Tiedepuistossa toimivan Hidexin lähes koko tuotanto menee vientiin.
Meidän arvoihimme kuuluu tieteellisen maailmankatsomuksen edistäminen. Haluamme tehdä sellaisia mittalaitteita, jotka edistävät tieteellistä tutkimustyötä ja faktapohjaista päätöksentekoa, summaa Hidexin toimitusjohtaja Ville Haaslahti.
Turkulainen teknologiayhtiö Hidex Oy on mittalaitevalmistaja, joka on kasvanut liki 30-vuotisen olemassaolonsa aikana maltillisella tahdilla yhden miehen yrityksestä 20 henkeä työllistäväksi vientiyritykseksi.
Nykyään Hidexin mittalaitteista 95 prosenttia menee vientiin. Tärkeimmät vientimaat ovat Yhdysvallat, Länsi-Euroopan maat, Etelä-Korea sekä Kiina ja Japani. Hidexin mittalaitteita käytetään laboratorioanalyyseissä, lääketutkimuksessa ja ympäristövalvonnassa, kun halutaan mitata radioaktiivisten aineiden pitoisuuksia.
– Meidän laitteillamme saa tuloksia, Haaslahti sanoo.
– Esimerkiksi Fukushiman ydin- onnettomuuden jälkeen laitteitamme myytiin paljon Japaniin, ja niillä mitattiin ruuan, juoman ja viljelysmaan radioaktiivisuuspitoisuuksia.
Kuka tahansa ei voi ostaa Hidexin laitteita, vaan niiden käyttö vaatii tietoa ja taitoa. Asiakkaina onkin muun muassa lääketeollisuutta, rokotevalmistajia, yliopistoja ja ydinoperaattoreita.
Hidex tukee asiakkaitaan koko tuotteiden elinkaaren ajan.
– Tuotamme huippulaitteita, ja lisäksi meiltä saa huippulaadukasta palvelua. Periaatteemme on, että ketään ei jätetä pulaan.
– Nämä ovat asiakaskohtaisesti räätälöitäviä laitteita, joten emme voi kilpailla massatuotannon kanssa. Meidän valttimme on asiakaspalvelu.
Normaalisti yrityksen työntekijät matkustavatkin paljon, sillä esimerkiksi laitteiden asennukset ja käyttöönotto vaativat henkilökohtaista ohjausta.
– Laitteet sekä sovellukset ovat monimutkaisia, niitä pitää osata käyttää oikein, ja tulokset pitää osata tulkita oikein, Haaslahti sanoo.
– Myös laitteidemme myyntityö vaatii face to face -tapaamisia. Vaikka digiloikka onkin ollut iso apu kaupankäynnissä nyt poikkeusaikana, eivät teamsit korvaa henkilökohtaisia tapaamisia. Meille tärkeitä ovat etenkin kansainväliset tieteelliset konferenssit ja niiden yhteydessä järjestettävät messut, joita on yleensä 5-6 kertaa vuodessa.
Turku on hyvä paikka asua ja yrittää, eikä Hidex haikaile muualle, vakuuttaa Haaslahti. Turusta löytyy osaavaa työvoimaa, yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Hidex on hyvin verkostoitunut yritys, joka tekee paljon yhteistyötä muiden turkulaisyritysten kanssa. Tuotteiden suunnittelu, kehitys sekä myynti ja markkinointi ovat Hidexin käsissä, samoin niiden lopputestaus.
Hidexin laitteita valmistavat muun muassa turkulaiset Tekotekniikka, Mariachi ja Labrox, lisäksi lukuisilta alihankkijoilta ostetaan muotoiluun, mekaniikkaan ja ohjelmistokehitykseen liittyviä palveluita. Tärkeä osa Hidexin toimintaa on yhteistyö Vierailukeskus Joen kanssa, ja Ville Haaslahti innostui Joesta jo sen rakennusvaiheessa. Hidex olikin yksi Joen ensimmäisistä kumppaneista.
– Koska Hidex on pk-yritys, ei meillä olisi mahdollisuutta rakentaa itsellemme omaa esittelytilaa, jossa voimme ottaa vieraita vastaan. Pidimme aiemmin tilaisuutemme turkulaisissa hotelleissa, mutta ne eivät oikein vastanneet tarpeisiimme. Joki sen sijaan on meille täydellinen paikka pitää erilaisia tilaisuuksia. Lisäksi sen avulla vaikutamme paitsi ammattimaiselta, myös kokoamme suuremmalta yritykseltä, Haaslahti kiittää.
– Olen varma siitä, että laadukkaiden tapahtumien arvo tulee jatkossa vain korostumaan. Heti kun mahdollista, järjestämme Joessa tapahtumia henkilökunnallemme, yhteistyöverkostollemme ja asiakkaillemme.
Vaikka pandemia on myllertänyt maailman, Haaslahti katsoo Hidexin tulevaisuuteen luottavaisin mielin.
– Toimialamme on aika stabiili, mutta toisaalta esimerkiksi terveyteen ja ruokaan liittyvät asiat ovat globaaleja kysymyksiä, jotka ovat aina pinnalla. Liikevaihtonäkymämme ovat hyvät ja suunnittelemme laajennuksia tuoteportfolioon. Lisäksi aloitamme uusia yhteistyöhankkeita ja rekrytoimme lisää.
Haastattelu on julkaistu keväällä 2021 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä.