Maailmassa on iso ongelma, ja Bonalivella on siihen ratkaisu
Uteliaisuus, rohkeus ja sitkeys ajavat sekä Bonaliveyritystä että sen toimitusjohtaja Heidi Rantalaa eteenpäin. Vaikka yrityksen taival on ollut välillä melkoista vuoristorataa, tekemisen syvempi tarkoitus antaa voimaa.
Bonalive Biomaterialsin toimitusjohtaja Heidi Rantalan mielestä Suomessa on paljon huippuosaamista ja -tutkimusta, mutta niitä ei osata aina kunnolla kaupallistaa.
– Yritysten pitäisi osata rakentaa brändejä nykyistä paremmin. Lisäksi niiden tulisi satsata kansainvälistymiseen jo alkuvaiheesta lähtien, Rantala sanoo.
Bonalivesta on alusta asti rakennettu brändiä, ja jo ensimmäisinä toimintavuosinaan se solmi yhteistyösopimuksen Etelä-Amerikkaan.
Turun Tiedepuistossa toimiva yritys on tällä hetkellä johtava implantoitavien luunkorvikkeiden valmistaja, ja se toimittaa tuotteitaan yli 40 maahan eri puolille maailmaa.
”Yritysten pitäisi myös osata rakentaa brändejä nykyistä paremmin.”
Heidi Rantala
Yrityksen ytimessä on muun muassa Åbo Akademissa 1970-luvulla tutkittu innovaatio: biolasi ja sen luusovellukset. Yrityshautomon ja muuta- mien välivaiheiden kautta innovaation ympärille muodostui vuonna 2009 Fredrik Ollilan luotsaama Bonalive Biomaterials -yritys.
Bioaktiivinen lasi on poikkeuksellinen keksintö. Kun se yhdistyy ihmisen omaan biologiaan, se kasvaa ihmisen mukana ja edistää näin luun kasvua. Bioaktiiviselle lasille olisi valtava tarve koko maailmassa, sillä antibiootit eivät enää länsimaissa toimi tulehduksiin yhtä hyvin kuin aiemmin.
Bioaktiivisella lasilla on bakteereita inhiboiva eli ehkäisevä ominaisuus, joten paikallista antibioottia ei leikkauksissa tarvita.
– Tuotteella pystytään estämään amputointeja ja hoitamaan esimerkiksi diabeteksen aiheuttamia jalkaongelmia, sanoo Rantala.
– Maailmassa on isoja ongelmia, ja meillä on niihin ratkaisu. Tämä tuote ja sen koko maailmalle tarjoamat ratkaisut ovat niin merkittäviä asioita, että se antaa kaikelle tekemisellemme syvemmän tarkoituksen. Tuo tarkoitus auttaa jaksamaan silloinkin, kun on vaikeaa.
Bonalive Biomaterials ei ole tyypillinen bioalan yritys, eikä Rantala ole taustaltaan tyypillisin toimitusjohtaja bioalalla. Hän ajattelee kuitenkin, että juuri erilaisuus on vahvuus.
– Silloin ei pelota, kun ei tiedä mihin hyppää, Rantala nauraa.
– Jos olisin elämässäni kulkenut perinteisempää reittiä, olisin tuskin tässä missä olen nyt. Ja jos olisimme Fredun ja muiden kanssa edenneet asioissa perinteisesti, en tiedä olisiko Bonaliveakaan. Ehkä meillä ei olisi ikinä ollut rohkeutta ja hulluutta lähteä tähän, miettii Rantala.
Rantala työskenteli ennen bioalaa muun muassa baarimestarina, DJ:nä ja tapahtumatuottajana. Sitten hän innostui laboratorioalasta ja lähti opiskelemaan laboratorioanalytiikkaa.
– Taustani takia olen joustava ja peloton. Tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, mikä auttaa merkittävästi tässä työssä. Monipuolisesta elämänkokemuksesta voi ammentaa rohkeutta, jota tarvitaan startup-maailmassa – etenkin jos haluaa luoda uutta sekä yrityksen tuotteiden että toimintatavan kautta.
Helppoa se ei ole. Vaikka Bonaliven kasvu lähti hyvin käyntiin alusta alkaen, rahoituksen kanssa on ollut haasteita. Yritys on joutunut tekemään rahoituskierroksia parin vuoden välein, jotta innovaatioihin on saatu tuulta alle.
– Vuodet ovat olleet ihan vuoristorataa! Onneksi kestämme hyvin epävarmuutta, ja toimintamme syvempi tarkoitus on ajanut meitä eteenpäin. Monta kertaa olen toki miettinyt, miksi olen tähän ryhtynyt. Mutta toisaalta, mitään helpompaa hommaa en haluaisi, Rantala naurahtaa.
Biolasi tunnetaan maailmalla vielä hieman heikosti kliinisessä käytössä. Bonaliven tuotteet ovat uniikkeja, sillä toista samanlaista koostumusta tarjoavaa tuotetta ei ole.
– Laadun takeena on se, että sekä innovointi että valmistus ovat yrityksen omissa käsissä, sanoo Rantala.
Tarvittavat raaka-aineet tilataan ulkoa, mutta tuotteessa käytettävä biolasi valmistetaan itse Turussa. Samoin tuotteen mukana käytettävät ruiskut kootaan yrityksessä. Kaikki tekeminen on hyvin säädeltyä ja tarkkaa – ja siksi prosessit ovat välillä hyvin hitaita.
”Olemme uranuurtaja ja pioneeri, joten tämä on pitkä tie.”
Heidi Rantala
– Bioala ei ole mikään nopea rahasampo. Jos nopeita voittoja odottaa, voi lopettaa homman saman tien, naurahtaa Rantala.
– Olemme uranuurtaja ja pioneeri, joten tämä on pitkä tie.
Vaikka ala vaatii pitkäjänteisyyttä, se tarjoaa myös valtavia mahdollisuuksia kasvuun. Bonaliven missiona on saada biolasisovellukset jokaiseen leikkaussaliin vuoteen 2035 mennessä ja edistää maailman siirtymistä kestäviin infektioratkaisuihin. Tavoite on kova, mutta pohjatyöt on tehty huolella. Itse asiassa niitä on tehty jo yli kymmenen vuotta.
Käynnistelyvaihe voi kuulostaa pitkältä, mutta se ei ole sitä, kun toimitaan globaalisti ja terveysalalla. Tuotteen taakse pitää saada kliinisiä tutkimuksia, ja jokaisessa maassa on muun muassa erilaiset käytännöt raportoinnin suhteen. Kaikkeen tarvitaan loputtomasti työtä ja jatkuvaa yhteydenpitoa – jopa niin paljon, että Rantala kokee eri maiden alan viranomaiset jo melkeinpä perheenjäsenikseen.
– Sairaanhoitoala on konservatiivinen. Vaatii paljon tutkimustuloksia ja dataa, jotta lääkärit vakuuttuvat uudesta tuotteesta. Lisäksi pitää löytää edelläkävijöitä, jotka haluavat kokeilla tuotetta. Heidän kokemustensa ja onnistumistensa kautta ammattikunta alkaa vakuuttua.
Rantala on varma, että nyt vihdoin ollaan siinä hetkessä, jossa kaikkea on tarpeeksi: tutkimuksia, yhteistyökumppaneita ja dataa. Bonalive on valmiina nousukiitoon.
– Perustaa on rakennettu kauan, ja meidän momentum on nyt.
Heidi Rantalan kolme vinkkiä menestykseen:
1. Sinnikkyys.
Pohjatöiden tekeminen kestää, rahoitusten saaminen kestää, kumppanuuksien löytäminen kestää. Älä luovuta!
2. Uteliaisuus.
Pitää olla valmis etsimään uusia toimintatapoja ja seuraamaan omaa alaa. Usein työpäivät eivät rajoitu kahdeksaan tuntiin päivässä, vaan työ seuraa mukana liki 24/7.
3. Ihmiset.
Sitoutuneet työntekijät, kumppanit ja muu verkosto ovat lopulta kuin perhettä. Töitä tehdään yhteisen päämäärän eteen.
Bonalive Biomaterials
Toimiala: terveysteknologia
Perustettu: 2009
Työntekijöitä: n. 35, lisäksi laaja akateeminen yhteistyö- ja jakelijaverkosto
Liikevaihto: 5 M€ (2022)
Artikkeli on julkaistu alun perin Joen sidosryhmälehti Bizin numerossa 2/2023.