Meriteollisuuden palveluyritys FCR Finland julkaisi uudet tuotteensa Joessa
Meriteollisuuden kokonaistoimittaja ja tuotekehitysyritys FCR Finland julkaisi juuri uudet tuotteensa, jotka haastavat teknisiltä ominaisuuksiltaan laivojen vanhat wc- ja hyttielementit. Kuinka Joki soveltui maailman suurimmille varustamoille tuotteitaan myyvän FCR Finlandin tuotejulkistustilaisuuteen ja missä kaikessa muussa yritys aikoo Jokea hyödyntää?
Mikä on FCR Finland, yhtiön COO Mikko Varjanne?
FCR Finland on vuonna 2009 perustettu meriteollisuuden palveluyritys. Toimitamme kokonaistoimituksena risteilyalusten hyttialueita sekä yleisiä alueita, joissa matkustaja voi vierailla risteilyillään. Kokonaistoimitusten lisäksi suunnittelemme täysin uudenlaisia materiaaleja ja komponentteja sekä näistä rakennettuja kokonaisuuksia, jotka täyttävät samat ominaisuudet kuin olemassa olevat elementit, mutta jotka ovat huomattavasti kevyempiä ja ominaisuuksiltaan edistyneempiä. Olemme esimerkiksi kehittäneet hytteihin uudentyyppisen wc-modulin lattiakomponentin, jota esittelimme vierailukeskuksen vaihtuvien näyttelyiden tilassa. Uusi lattiakomponenttimme on paitsi kevyempi myös paremmin lämpöä eristävä kuin nykyiset elementit, mikä on energiatehokkuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Valmistusprosessi on moderni ja takaa siten korkean laadun. Lisäksi elementit on rakennettu suurimmilta osin kierrätetyistä materiaaleista, jota asiakkaat enenevissä määrin arvostavat.
Keitä asiakkaanne ovat ja kuinka myynti meriteollisuudessa tapahtuu?
Meriteollisuus on globaali toimiala ja markkina on valtava, mutta toimijat alalla ovat suhteellisen vakiintuneita ja meitä on rajallinen määrä. Vaikka FCR Finland on vasta vajaat kymmenen vuotta vanha, juontavat osaamisemme ja suhteemme jo pitkältä ajalta ennen yrityksen perustamista. Yhtiön juuret ovat laivojen korjausrakentamisessa, jossa asiakkaitamme ovat maailman suurimmat varustamot. Teemme myös laivojen uudisrakentamista yleisten alueiden kokonaistoimituksena, mikä on tärkeä osa-alue toimintaamme.
Missä FCR Finland toimii?
Päätoimipaikkamme on Nousiaisissa, jossa työllistämme päivittäin suoraan noin 30 ihmistä ja rekrytoimme koko ajan uusia osaajia joukkoomme. Tuotekehitystuotteidemme tuotanto tapahtuu verkoston kautta lähinnä Suomessa ja palveluliiketoimintaamme varten meillä on laaja kumppaniverkosto. Palveluliiketoiminnan projektit voivat tapahtua periaatteessa missä vain, mutta yleisimmin niitä tehdään Bahamalla, Espanjassa, Italiassa, Ranskassa, Singaporessa ja Saksassa sekä kenties tulevaisuudessa myös Kiinassa, missä risteilylaivanrakentaminen tuntuu olevan kiinnostuksen kohde. Verkosto mahdollistaa jopa 500 ihmisen samanaikaisen työskentelyn hankkeidemme parissa. Osaava verkosto on meille tärkeä asia ja organisaatiotamme kehitämme siinä missä fyysisiä tuotteitakin.
Mikä sai FCR Finlandin lähtemään Joen kumppaniksi?
Kuulin Joesta jo sen rakentamisvaiheessa ja näin sen heti meitä kiinnostavana kokonaisuutena. Nousiainen on meidän alallamme hyvä paikka toimia, mutta yrityksen esittelyyn tai esimerkiksi workshopin järjestämiseen tilamme eivät oikein sovi. Sen sijaan Joki on mitä mainion paikka järjestää tapahtumia niin henkilökunnalle, kumppaneille, asiantuntijoille kuin suunnittelijoillekin. Tänne on erinomaiset liikenneyhteydet, koska Kupittaan asema sijaitsee vieressä ja keskusta on lähellä. Myös catering-palvelujen saaminen Jokeen on nivottu hyvin pakettiin jo alusta asti, mikä tekee tapahtuman järjestämisestä helppoa.
Mihin aioitte Jokea käyttää?
Alusta alkaen ajatuksemme oli, että esittelemme täällä tuotteitamme, teemme tuotejulkistuksia sekä järjestämme koulutuksia ja sisäisiä tilaisuuksia. Joki ehti kuitenkin valmistua aiemmin kuin uudet tuotteemme, mutta nyt kun tuotteemme ovat valmiita, on niitä ilo esitellä täällä. Meriteollisuusalan yrityksille Joki tuli todella tarpeeseen, sillä alan yrityksillä ei yleensä ole tiloja, joissa toimintaa voisi esitellä suurille ryhmille.
Oletteko jo järjestäneet Joessa tapahtumia?
Järjestimme muutama viikko sitten cave-teatterissa tilaisuuden henkilökunnallemme ja avainyhteistyökumppaneillemme, jossa oli paikalla ihmisiä Suomen lisäksi Italiasta, Bulgariasta, Baltiasta ja Ahvenanmaalta. Caven 11 metriä leveällä valkokankaalla oli todella näyttävää esitellä tulevaisuuden suunnitelmiamme. Oli mahtavaa päästä viestimään kaikille yhdellä kertaa – nyt ei tarvitse lähetellä sähköposteja ja pahimmassa tapauksessa pelätä, että joku unohtui listalta.
Cave-teatterin lisäksi hyödynsimme vaihtuvien näyttelyiden tilaa, jossa järjestimme tuotejulkistuksen. Käytimme tapahtuman aikana myös kolmannen kerroksen workshop-tilaa, jossa Joen kumppaniyritys Great Minds fasilitoi meille tulevaisuusworkshopin. Työpajan ideana oli aktivoida ihmisiä tekemään asioita yhdessä sellaisten henkilöiden kesken, jotka eivät normaalisti työskentele yhdessä. Tapahtumasta jäi kaikille hyvä fiilis eli saimme siitä juuri sitä, mitä kaipasimmekin.
Minkälaisia kokemuksia teillä on digishowroomista ja vaihtuvien näyttelyiden tilasta?
Yritysesittelymme on esillä digishowroomissa läpi vuoden, mikä on hienoa etenkin silloin, kun Joessa on muiden meriteollisuusyritysten tapahtumia. Digishowroomissa ovat esillä kaikki Joen kumppanit ja on kiva olla mukana alan tunnettujen yritysten porukassa. Vaihtuvien näyttelyiden tilaa puolestaan hyödynnämme tuotteidemme esittelyyn. Puhdas ja avara tila palvelee tuote-esittelyssä huomattavasti paremmin kuin tuotantotilamme. Tänne on myös helppo kutsua vieraita katsomaan innovaatioitamme.
Joen pyöreää kokoustilaa, amphiteatteria, emme ole vielä käyttäneet, mutta siihenkin minulla on jo suunnitelmia. Aiomme järjestää siellä pikkujouluaikana vuosittaisen tapahtuman oman porukan kesken, jossa jaetaan niin virallista kuin epävirallistakin tietoa sekä kohotetaan yhteishenkeä.