Meyer: ilmastoneutraaleja aluksia, megajahteja ja kelluvia kohteita
Risteilyala on paininut kovien haasteiden kanssa viimeiset pari vuotta, mutta Meyer Turun telakan tilauskirjat kantavat edelleen vuosien päähän, eikä peruutuksia ole tullut. Kasvua haetaan nyt myös uudenlaisista aluksista ja tilauksista.
Korona-aika on haastanut koko risteilyalan. Normaalisti maailman merillä matkustaa vuodessa noin 30 miljoonaa matkustajaa, mutta korona-aika pudotti lukemat käytännössä nollaan.
Viime syksynä ala oli elpymässä mukavasti, kunnes omikron-variantti sekoitti pakkaa ja pakotti ihmiset jäämään kotiin. Ainakin alkuvuoden ajan ala on kulkenut puoliteholla, ja arviona on, että tänä vuonna päästään ehkä 15 miljoonaan matkustajaan. Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli uskoo, että jo ensi keväänä alalla ollaan taas lähellä normaalia volyymia, sillä ihmisten kiinnostus matkustamiseen ei ole kadonnut mihinkään. Hän uskoo myös alan kestävän vielä lopunkin korona-ajan yli.
– Vahvimmat selviävät kyllä. Isot varustamot ovat sen verran vakavaraisia, että ne pääsevät yli tästä kriisistä ja pystyvät elvyttämään toimintansa nopeasti.
Turun telakkakaan ei kärsinyt korona-ajasta niin pahasti kuin mitä alkumetreillä pelättiin.
– Pahinta olisi ollut, jos tilauksia olisi peruttu, mutta onneksi niin ei käynyt, Pulli sanoo.
Kun suuret yritykset investoivat paljon Turun alueelle, onhan se aina tulevaisuuden tae.
Tapani Pulli, Meyer Turku
Tällä hetkellä Meyer Turun telakan tilauskirjoissa on tilauksia kevääseen 2026 asti. Costa Toscana -alus luovutettiin tilaajilleen Turun telakalta joulukuussa, ja nyt rakennetaan samaan yritysryhmään kuuluvaa Carnival Celebrationia. Se tulee olemaan valmis tämän vuoden joulukuussa.
– Meille sopiva tahti on saada valmiiksi yksi iso risteilijä per vuosi. Carnival Celebrationin jälkeen meillä on sopimus vielä neljästä isosta laivasta.
Maantieliikenne sähköistyy kovalla vauhdilla, ja akut ja hybridiratkaisut yleistyvät myös merillä. Valtamerialukset eivät kuitenkaan pysty liikkumaan akkujen avulla – ainakaan toistaiseksi. Meriteollisuudessa tehdään parhaillaan paljon tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että laivojen käyttöön löydettäisiin uusi, pitkäaikainen energiaratkaisu.
– Rakentamamme laivat käyttävät nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Se on paras vaihtoehto mitä tällä hetkellä on, mutta uskon, että se on vain välivaihe. Tulevaisuuden ratkaisu löytynee erilaisista hybridiratkaisuista ja mahdollisesti polttokennoista. Toisaalta, kuten monet tutkijat sanovat, ongelma on polttoaineessa, ei moottorissa. Pitäisi siis kehittää sopiva biopolttoaine, jota laivat voivat käyttää, sanoo Pulli.
Hän uskoo, että laivateollisuudessa nähdään vielä monta välivaihetta, ennen kuin kestävä, pitkäaikainen ratkaisu löytyy.
Meyerin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki oma tuotanto, mitä telakalla tehdään, olisi ilmastoneutraalia. Suunnitteilla on myös ilmastoneutraali alus, jota kehitetään yhdessä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja alan yritysten kanssa. Alus voisi olla tuotannossa vuonna 2028, arvioi Pulli.
Korona-aikana Meyer on tähynnyt uusille markkinoille ja tehnyt uusia aluevaltauksia. Yksi niistä ovat megajahdit. Meyer esitteli alan osaamistaan Monacossa viime syksynä.
– Megajahdit ovat koko ajan kasvaneet ja tulleet yhä suuremmiksi, 150–170 metrin mittaisiksi, ja ne ovat nykyisten autolauttojen kokoisia. Ne ovat jo laivanrakennusteollisuudenkin näkökulmasta todella mielenkiintoisia hankkeita, mutta jää nähtäväksi, miten tämä ala kehittyy, sillä markkinat ovat vain harvoille multimiljardööreille.
Jahtien lisäksi uutta bisnestä löytyy kelluvista ratkaisuista, jotka tunnetaan kansainvälisesti termillä floating resorts.
– Ihmiset muuttavat koko ajan rannikoille, mutta koska maata on vain rajallisesti, aletaan rakentaa myös meren päälle. Kelluvat resortit toimivat nyt lomakohteina, mutta jatkossa niitä voidaan käyttää myös pysyviin asumis- ja toimistoratkaisuihin.
Osaajat ja saavutettavuus vetovoimatekijöinä
Meyer Turun telakka työllistää suoraan noin 2 000 henkilöä ja välillisesti 10 000 henkilöä Turun ja Varsinais-Suomen alueella.
– Olemme iso toimija, joka tuo paljon liikevaihtoa Turun alueelle. Esimerkiksi kun telakalta lähtee laiva, se on miljardin arvoinen tuote ja näkyy aina piikkinä koko Suomen vientiluvuissa, kertoo Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.
Hän arvioi, että Meyerin, Bayerin ja Valmetin kaltaisilla veturiyrityksillä on myös suurta symbolista arvoa, joka on merkittävää Turun alueen vetovoimalle.
– Kun suuret yritykset investoivat paljon Turun alueelle, onhan se aina tulevaisuuden tae. Meyerkin on investoinut Turkuun yli 300 miljoonaa euroa.
Miten Turun talousaluetta voidaan jatkossa kehittää niin, että se pysyy houkuttelevana veturiyrityksille? Pulli näkee, että keskeisimmät asiat liittyvät osaajiin ja saavutettavuuteen. Hän pitää merkittävänä asiana sitä, että Turkuun saatiin diplomi-insinöörikoulutus ja insinöörikoulutusta laajennettiin.
– Saavutettavuuteen liittyy suuresti tunnin juna sekä pääväylien parantaminen. Lisäksi lentoyhteyksiä tulisi kehittää ja Turusta olisi hyvä saada suora lento esimerkiksi Frankfurtiin.
Meyer Turku on tehnyt yhteistyötä Turku Science Parkin ja Vierailukeskus Joen kanssa jo pitkään. Kaikille toimijoille verkostomainen toimintatapa on luonteva ja tuttu.
– Tarvitsemme laivanrakennukseen laivanrakennusverkostoa, joka on kasvanut telakan ympärille vuosikymmenien kuluessa. On hyvä, että on tämän lisäksi kokoavia toimijoita, joiden kautta yhteistyötä voidaan entisestään tiivistää, sanoo Pulli.
Haastattelu on julkaistu kväällä 2022 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Syksyn numero on nyt ilmestynyt. Lue uusin Biz täältä.