MIljoonakaupat Yhdysvaltoihin olivat vasta alkua
Turkulainen Nextfour nousi otsikkoihin solmittuaan miljoonakaupat Yhdysvaltain valtaville veneilyelektroniikkamarkkinoille. Nälkä on vain kasvanut ja nyt halutaan valloittaa myös Euroopan ja Australian markkinat.
Nextfourin parintuhannen neliömetrin toimitilat Turun Itäharjun kupeessa kätkevät sisäänsä monenlaista: aulasta löytyy pitkä rivi näyttöjä, messuja varten tehty ajopeli ja niiden vieressä raksuttaa 3D-tulostimia uuden kokeilun parissa. Tuotantotilojen keskellä on antenni- ja EMC-mittakammio ja sen vieressä siisteissä pinoissa monen tunnetun venevalmistajien brändeillä painettuja materiaaleja valmiina toimitukseen.
Nextfour on korkean teknologian tuotekehitysyritys, jonka liiketoiminnassa on kaksi päälinjaa: omat marine-tuotteet, jotka brändätään yhteistyökumppaneille sekä palveluliiketoiminta, joka tarkoittaa tuotekehitystä muille yrityksille.
Itäharjulla sijaitsevat tilat ovat monipuoliset, sillä niissä tehdään tuotteisiin liittyen lähestulkoon kaikki: fyysiset laitteet, elektroniikka, ohjelmistot, mekaniikka, tukijärjestelmät ja myös sovellukset. Yrityksen tuotannosta Suomen markkinoille jää noin 15 prosenttia, kaikki muu menee vientiin.
Vuonna 2007 perustettu Nextfour haki alkuvuosina omaa linjaansa, mutta vuonna 2015 aloitettu yhteistyö venevalmistaja Busterin kanssa nosti keskiöön venealalle tarkoitetut marine-tuotteet. Se oli viisas valinta, samoin white label -tuotteisiin satsaaminen. White label -tuotteet tehdään ilman valmistajan tuotemerkkiä, ja ne räätälöidään halutun brändin tyyliin.
Laadukkaiden white label -tuotteiden vuoksi Nextfourin yhteistyökumppanina on nyt viitisenkymmentä veneilyalan brändiä. Yhtenä kirsikkana kakussa on noin vuosi sitten tehty, arvoltaan yli kahden miljoonan euron arvoinen aiesopimus Nasdaq-pörssissä listatun Vision Marine Technologiesin kanssa.
– He hakivat tietynlaista ratkaisua ja me erotuimme kilpailijoiden joukosta konseptillamme. Muilla valmistajilla ei edes ole white label -tuotteita, sillä muut alan toimijat ovat keskittyneet vain omaan brändiinsä. Meidän etumme on myös se, että tarjoamme avointa ohjelmistorajapintaa, kun muut pitävät omat järjestelmänsä suljettuina. Näin asiakas voi luoda oman käyttökokemuksensa hyödyntäen meidän laitteitamme, kertoo Nextfourin toimitusjohtaja Niklas Öhman.
Yrityksen marine-tuotteisiin kuuluu Q Experience -tuoteperhe, joka integroi kaikki veneilyyn tarvittavat toiminnot yhteen näyttöön uudella tavalla. Se vie veneilyn kohti auton käyttökokemusta.
– Me tarjoamme yhdessä näytössä kaikki veneilyssä tarvittavat toiminnot: navigoinnin, mittaristot, hälytykset, sääpalvelut – jopa vahvistimen ja soittimen sekä yhteyden puhelimessa olevaan sovellukseen. Tähän asti venealalla ohjelmistoissa on pitkään keskitytty vain esimerkiksi syvyysantureihin, joten ero on todella suuri, kun meidän laitteessamme on ainoana muun muassa sisäänrakennettu mobiiliyhteys, kertoo Öhman.
Nextfour hakee nyt voimakasta kasvua maailmalta. Yritys on marine-tuotteillaan jo Pohjoismaiden markkinajohtaja uusissa veneissä, ja seuraavaksi lähdetään valloittamaan Yhdysvaltain markkinoita, muuta Eurooppaa ja Australiaa. Nextfour on juuri perustanut uuden tytäryhtiön Yhdysvaltoihin ja aloittanut yhteistyön jakelijoiden kanssa muun muassa Iso-Britannian, Saksan, Ranskan ja Puolan markkinoilla. Öhman arvioi, että tulevien vuosien aikana liikevaihto kasvaa noin 40–50 prosenttia vuosittain ja viiden vuoden kuluttua se on kolminkertaistunut nykyisestä.
– Tämä on volyymibisnes, ja nyt meillä on valmis tuote, jonka tuotantoa pystytään skaalaamaan ylöspäin. Pystymme esimerkiksi triplaamaan valmistusmäärät nykyisissä tiloissamme Turussa ja suunnitelmissa on myös mahdollisesti aloittaa tuotteidemme sopimusvalmistus Yhdysvalloissa riippuen myytävistä määristä.
Kasvuvauhdin ja ulkomaiden valloituksen mahdollistaa osaltaan pääomasijoittaja Verso Capitalin mukaantulo yritykseen puolitoista vuotta sitten.
– Olemme tehneet koko toimintamme ajan voittoa, mutta viime vuosiin asti olemme toimineet tulorahoitteisesti. Se on ollut pitkä ja hidas tie. Tarvitsimme käyttöpääomaa, kun oma kassa ei riittänyt näin vauhdikkaaseen kasvuun, joten pääomasijoittaja oli meille paras vaihtoehto, summaa Öhman.
Kasvua haetaan myös lanseeraamalla uusia tuotteita ja laajentamalla toimintaa jatkossa myös kuluttajamarkkinoille. Uusien tuotteiden lanseerauksessa merkittävänä apuna tulee olemaan Vierailukeskus Joki, jota tullaan hyödyntämään tulevien uutuuksien digitaalisissa lanseerauksissa.
– Joki on muutenkin meille tärkeä kumppani, ja hyödynnämme monipuolisesti muun muassa Joen neuvotteluhuoneita sekä saunatiloja henkilöstömme virkistäytymispäivissä, Öhman kertoo.
Näin saat kasvua kansainvälisiltä markkinoilta
1. Löydä oikea pääomasijoittaja.
On tärkeää, että pääomasijoittaja saman arvomaailman ja innostuksen tuotteeseesi. Näin voitte yhdessä viedä yritystä pitkäjänteisesti eteenpäin.
2. Kansainvälistyminen vaatii sitkeää työtä.
Jos haluat tehdä kauppaa eri mantereille, ole valmis pitkiinkin työpäiviin: Australian asiat hoidetaan aamuisin, Eurooppa päivällä ja USA iltaisin.
3. Hanki yritykseen monipuolista osaamista.
Yrityksemme hallituksessa on kokemusta mm. kansainvälisestä kaupasta ja yrityksellämme on oma juristi.
4. Ole valmis matkustamaan paljon.
Kun kaikki tärkeät yhteistyökumppanit on tavattu henkilökohtaisesti ainakin kerran, on yhteistyötä helpompi jatkaa Teamsissa.
5. Panosta kielitaitoon.
Juttele muutakin kuin vain työasioita ja tutustu ihmisiin, joiden kanssa teet yhteistyötä: jokaisella on oma tarinansa ja jokaisella yrityksellä omat intohimonsa.
Vinkit antoivat Nextfourin toimitusjohtaja Niklas Öhman ja marine-puolen myynti- ja tuotepäällikkö Patrik Gustafsson.
Haastattelu on julkaistu keväällä 2023 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä.