Miten unelmista tehdään kannattavaa liiketoimintaa?
Hyvästä liikeideasta ei aina tule kannattavaa bisnestä, mutta toisaalta keskinkertaisestakin ideasta voi tulla menestys. Rehellinen swot-analyysi, brändääminen ja uskallus hinnoitella oma työnsä oikein ovat tärkeitä askelia kohti menestystä.
Loistavan liikeidean saanut henkilö lähtee toteuttamaan unelmaansa. Hän irtisanoutuu kahdeksasta neljään -työstään ja perustaa unelmiensa yrityksen. Toiminta käynnistyy, ensimmäiset asiakkaat saapuvat ja kyllä vain – ostavat tuotteen tai palvelun. Vuotta, kahta myöhemmin yrittäjä huomaa, että tekee kahdeksan tunnin sijaan pahimmillaan kahdeksantoista tunnin päiviä.
Unelmien yrityksestä onkin tullut painajainen, joka vie kaiken ajan, omat voimat ja rahatkin.
Mitä oikein tapahtui? Miksei unelmasta tullutkaan kannattavaa bisnestä, vaan sotkuinen savotta? Sarjayrittäjä, Big Rich Money -kirjan kirjoittaja Katja Presnal on kuullut saman tarinan monta kertaa.
Itse asiassa juuri tällaiset tarinat ovat yksi syy sille, miksi Presnal kirjoitti Big Rich Money -kirjansa. Unelmat ja intohimo eivät riitä, sillä tarvitaan suunnitelmallisuutta, strategia ja swot-analyysia sekä ennen kaikkea tekoja. Suunnitelmat eivät riitä, ne pitää tehdä todeksi, sanoo Presnal.
Klassinen swot-analyysi listaa vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet. Presnal suosittelee jokaista yrittäjää ja yrittäjäksi haluavaa tekemään analyysin itsestään.
– Mieti omaa osaamistasi ja omia taitojasi. Missä olet erilainen kuin muut? Mitä sellaista voit tarjota, mitä muut eivät? Näiden kysymysten kautta pääset kiinni siihen, mikä on juuri sinun osaamistasi.
Presnal sanoo, että nykyajan työelämässä pitää osata brändätä itsensä. Erityisen tärkeää henkilöbrändäys on yrittäjille.
– Vähän kärjistäen: ellet halua brändätä itseäsi, sinun ei kannata lähteä rakentamaan yritystä. Totta kai voit pärjätä ilman sitäkin, mutta kaikki on silloin paljon hankalampaa ja kalliimpaa. Täydellinen ei tarvitse olla, päinvastoin. Se on vain inhimillistä, että kertoo puutteistaan ja epäonnistumisistaan, ja se tekee ihmisestä vain mielenkiintoisemman.
Kun miettii omia unelmiaan ja arvioi itseään, pitää miettiä rehellisesti myös omia heikkouksiaan.
– Kannattaa myös miettiä, voisinko kääntää heikkouksiani vahvuuksiksi, ja voisivatko juuri ne olla erottuvuustekijä? Jos vaikkapa puhun englantia erikoisella aksentilla, voisiko se olla juuri se asia, jonka takia jään ihmisille mieleen?
Liikaa ei pidä kuitenkaan jäädä vatvomaan ja vatuloimaan. – Sanon aina: mene ja opettele! Jos et osaa jotain, opettele se!
Työelämässä pitää osata brändätä itsensä.
Katja Presnal
Suuriinkin tavoitteisiin pääsee systemaattisella, pitkäjänteisellä työllä, sanoo Presnal. Hän korostaa, ettei pidä mitenkään hävetä sitä, että rakentaa bisnestään pikkuhiljaa. Hän itsekin säästi kolme vuotta perustaakseen ensimmäisen yrityksensä.
– Usein pitää tehdä monenlaisia asioita ennen kuin pääsee kiinni unelmaansa, ja sitä voi myös lähestyä pikkuhiljaa. Harvoin asiat toteutuvat tyyliin ”get rich fast”, ja silloin monen kiinnostus lopahtaa. Mutta ei saa antaa periksi, vaan pitää mennä strategisesti ja systemaattisesti tavoitteitaan kohti!
Alun perin Presnal lähti itse yrittäjäksi käytännön pakosta. Hänellä oli kolme pientä lasta, ja perhe asui Amerikassa, jossa päivähoitomaksut ovat huikean korkeita. Paras vaihtoehto oli hoitaa lapset kotona ja yhdistää siihen työ, jota voisi tehdä kotoa käsin. Presnal ajatteli yrittäjyyttä välivaiheena, jonka avulla pystyy näyttämään osaamistaan sekä hyödyntämään koulutustaan ja kokemustaan.
Hän avasi verkkokaupan vuonna 2006 ja siihen liittyvän blogin vuonna 2007. Verkko oli tuolloin monelle vieras paikka ostaa tuotteita, eikä somevaikuttajia vielä ollut. Kaikki oli vasta aluillaan, joten Presnal osui sopivaan saumaan, uuden äärelle. Uutta oli myös se, että Presnalin verkkokaupassa markkinoitiin lastenvaatteiden ohella tuotteita myös äideille. Tämä uudenlainen tapa ajatella siivitti Presnalin menestykseen, ja vuosien varrella hän on tehnyt yhteistyötä monien suuryritysten, kuten Pepsin ja Wallmartin kanssa siitä, miten äideille markkinoidaan.
Big Rich Money -kirjassa listataan yritysten megavirheitä, joihin ei pitäisi kompastua. Pahin virheistä on se, ettei yrityksellä ole strategiaa eikä liiketoimintamallia.
– Analysoi toimintaasi: mikä toimii, mikä ei. Unohda se, mikä ei toimi. Mieti, mitä on pakko tehdä, mitä ei. Satsaa markkinointiin sekä pitkällä että lyhyellä tähtäimellä, Presnal luettelee.
Toinen tärkeä asia on raha.
– Se, että osaa määritellä työlleen oikean arvon kertoo itsearvostuksesta. Me olemme itse isoin esteemme: työstä pitää osata pyytää oikea hinta, Presnal kannustaa.
Presnal on huomannut, että etenkään monet naisyrittäjät eivät pidä rahan tekemistä tärkeänä, vaan toimintaa ohjaavat muut arvot. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta rahaa on silti pakko ajatella.
– Älä unohda rahan tekemistä. Jos haluat tehdä hyvää, mieti, miten paljon voisitkaan tehdä hyvää, jos teet enemmän rahaa!
Hinnoittelussa auttaa myös brändäys. Kun tuote on brändätty oikein, siitä pystyy pyytämään paremman hinnan. Asiakas nimittäin kokee, että saa jotain enemmän – ei vain tuotteen, vaan sen, että pääsee osaksi brändiä.
– Maailmassa on vaikka miten monta yritystä, jotka myyvät pullotettua vettä kalliilla hinnalla. Vaikka pullossa olisi timantteja ja vesi olisi peräisin vuoristolähteestä, se on silti vain vettä. Se on esimerkki siitä, että lopulta mikään ei ole liian kallista. Kyse on vain brändäämisestä ja siitä, löytyykö tuotteelle oikea kohderyhmä, joka on valmis ostamaan sitä.
Yrittäjä, rakastu numeroihin
1. Laske, paljonko tuotteiden tekeminen maksaa.
2. Laske, paljonko saat tuottoa yhtä myytyä tuotetta kohti.
3. Miten uudet työkalut tai prosessit voisivat tehdä liiketoiminnasta kannattavampaa? 4. Älä aliarvioi aikaa, jonka itse käytät yritykseesi.
Katja Presnal vieraili puhujana Joki Forum -tapahtumassa 30.11.2021. Joki Forumit on tarkoitettu kaikille työelämän ja organisaatioiden toiminnan kehittämisestä kiinnostuneille. Seuraa Joen sosiaalisen median tilejä, niin tiedät, mitä Joessa tapahtuu.
Haastattelu on julkaistu keväällä 2022 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Haluatko seuraavan Biz -lehden suoraan kotiin tai toimistollesi? Tilaa seuraava numero täältä.