Mölnlycke: Ensimmäinen vuosi Joen kanssa ylitti kaikki odotukset

Vierailukeskus Joki onnistui ylittämään kaikki odotuksemme kumppanuuden suhteen, summaa Mölnlycken käsineliiketoiminnan johtaja Lena Bäckman.

Globaalin suuryrityksen sisälle syntyi käytännössä start up, kun leikkauskäsineet erotettiin omaksi liiketoiminnakseen vuonna 2022.  Uutta kokonaisuutta luotsaava Bäckman lähti yhteistyöhön Vierailukeskus Joen kanssa tunnustellen, mutta tuloksia tulikin jo heti ensimmäisen vuoden aikana suorastaan sylillinen. Kumppanuus toi vuoden 2023 aikana sekä kumppaneita että inspiraatiota ja työhyvinvointia.

– Ajattelin, että lähdemme Joen kautta rakentamaan verkostoja nimenomaan asiakkaiden suuntaan, eli esimerkiksi yliopistoihin, sairaaloihin ja lääkäriopiskelijoihin. Se toteutui, mutta olen yllättynyt siitä, miten paljon muutakin tämä kumppanuus on meille antanut. Olen sitä mieltä, että kumppanuudet synnyttävät uusia kumppanuuksia, ja silloin voimme tarjota asiakkaille vielä enemmän kuin mitä he odottavat!

Lena Bäckman korostaa, että kumppanuudet eivät ole vain yksisuuntaisia suhteita, vaan niistä syntyy jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja lisäarvoa, mikä hyödyttää kaikkia verkoston jäseniä.

Brändivideo kiteyttää halutun viestin

Vierailukeskus Joki on tarjonnut Mölnlycken käsineliiketoiminnalle mahdollisuuden luoda vahvoja yhteyksiä muihin Joen verkoston kumppaneihin, kuten Rajupajaan ja Mama Creativeen.

– Olemme erittäin tyytyväisiä Rajupajan kanssa toteutettuihin tilaisuuksiin sekä Mama Creativen kanssa tehtyyn brändivideoon. Molempien yritysten kanssa on todella helppoa ja sujuvaa toimia, ja koska he tuntevat Joen tilat ja mahdollisuudet, he osaavat tarjota ideoita, joita ei edes osaisi kysyä.

”Ajattelin, että lähdemme Joen kautta rakentamaan verkostoja nimenomaan asiakkaiden suuntaan, eli esimerkiksi yliopistoihin, sairaaloihin ja lääkäriopiskelijoihin.”

Lena Bäckman

Vuoden aikana 2023 valmistunut, Mölnlycken käsineliiketoiminnasta kertova video on Bäckmanin erityinen ylpeydenaihe, sillä se välittää juuri sen viestin ja tunteen, jota tavoiteltiinkin. Video tulee tänä vuonna näkyville Joen Showroomiin ja digipöydille, ja sitä käytetään myös yrityksen digitaalisissa myyntitilaisuuksissa.

– Uusi video on paitsi tehokas myyntityökalu, myös mainio tapa esitellä yrityksemme tuotteita visuaalisesti, Bäckman pohtii.

Myös digiaikana tarvitaan inhimillisyyttä

Joen tapahtumilla on tärkeä merkitys työhyvinvoinnin lisääjänä, arvioi Bäckman. Erityisesti nykyisen etätyöskentelyajan aikana sosiaaliset tapahtumat ovat monelle harvinaista herkkua, ja niitä arvostetaan paljon. Tapahtumat luovat tärkeitä kohtaamisia ja rakentavat yhteisöllisyyttä.

– Myös digiaikana tarvitaan inhimillisyyttä, Bäckman sanoo.

Mölnlycke osallistui vuonna 2023 lukuisiin Joessa toteutettuihin tapahtumiin, ja niistä merkittävin oli SHIFT. Se osoittautui tärkeäksi tilaisuudeksi löytää uusia yhteistyökumppaneita, ja sieltä alkaneet keskustelut turkulaisen Bonalive-yrityksen kanssa ovat johtaneet siihen, että jatkossa tarkoituksena on vahvistaa yhteistyötä esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin tiimoilta sekä sosiaalisessa mediassa.

Vastuullinen valinta on investointi tulevaisuuteen

Bäckman toivoo, että vuonna 2024 vähähiilisyys nousisi entistä tärkeämmäksi valintaperusteeksi terveydenhuollossa. Hän kannustaa pohtimaan vastuullisia valintoja, jotka voivat vaikuttaa hintaan, mutta ovat investointi tulevaisuuteen.

”Kun tavoitteena on hiilineutraalius tai vähähiilisyys, se lähtee jo siitä, että valitaan oikeanlaisia, vastuullisia tuotteita.”

Lena Bäckman

– Haluaisin hiukan ravistella yhteiskuntaa ja laittaa ostajat miettimään, että ei voi aina miettiä euron päälle. Kun tavoitteena on hiilineutraalius tai vähähiilisyys, se lähtee jo siitä, että valitaan oikeanlaisia, vastuullisia tuotteita. Tietysti vastuullisuus näkyy myös tuotteiden hinnassa, mutta asiaa ei pidä ajatella lyhytnäköisesti.

Ympäristö- ja sosiaalinen vastuu eivät ole vain yritysten huolenaiheita, vaan jokaisen yksilön tulisi miettiä omia valintojaan ja niiden vaikutusta ympäristöön. Bäckman haluaa haastaa jokaista pohtimaan sitä, miten voisi omilla valinnoillaan pienentää hiilijalanjälkeään.

Lue lisää | Yleistä