Ota yrityksen riskit hallintaan
Riskienhallinta kannattaa: sen myötä vahinkoja ja häiriöitä voi yrityksissä estää ja vähentää. Joskus kaikki voi olla kiinni pienistä oivalluksista.
Muuttuvassa maailmassa vakuutuspalvelut auttavat yrityksiä hallitsemaan erilaisia riskejä. Riskienhallinta tukee johtamista ja päätöksentekoa, sillä kun tavoitteisiin vaikuttavat riskit tunnistetaan, niihin voidaan varautua.
– Järjestelmällisellä riskienhallinnalla voidaan estää tai vähentää erilaisia häiriöitä ja vahinkoja, sanoo LähiTapiola Varsinais-Suomen liiketoimintajohtaja Raimo Rytö.
Yritysten riskit voi jakaa strategisiin, taloudellisiin, operatiivisiin ja vahinkoriskeihin.
Strategiset riskit vaikuttavat yrityksen pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumiseen. Taloudelliset riskit liittyvät yrityksen taloudelliseen tilanteeseen, kuten kannattavuuteen ja maksuvalmiuteen. Operatiiviset riskit johtuvat sisäisistä tai ulkoisista prosesseista, järjestelmistä tai henkilöstöstä. Vahinkoriskit liittyvät esimerkiksi henkilöturvallisuuteen, omaisuuteen tai ympäristöön.
Jokaisen yrityksen tilanne hahmotetaan parhaiten kartoituksessa, jossa tunnistetaan yrityksen toimintaan vaikuttavat uhat ja mahdollisuudet. LähiTapiolan riskipäällikkö voi tulla tarvittaessa käynnille yritykseen, ja asioita käydään läpi hyvin konkreettisella tasolla. Toisinaan ratkaisu ongelmaan voi olla hyvinkin simppeli.
– Vahinkoihin liittyvät ongelmat voivat ratketa helpoimmillaan sillä, että liukkaalle portaalle laitetaan kumimatto, ja liukastumisvaara vähenee. Joskus taas vaaditaan esimerkiksi uusi sprinklerijärjestelmä tai palotorjuntaratkaisu, kertoo Rytö.
”Asiakkaamme tietävät, että olemme läsnä ja meidät saa kiinni.”
Raimo Rytö
Rytö linjaa, että henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Sillä on ratkaiseva merkitys liiketoiminnan kehittymiselle ja yrityksen menestymiselle.
Kun yritys tuntee henkilöstöön liittyvät riskitekijät, niitä voidaan pienentää. Työntekijöiden hyvinvointia voidaan esimerkiksi tukea kattavalla työterveyshuollolla. Lisäksi tarjolla on muun muassa työkykyvakuutus, joka takaa henkilöstölle laadukkaan ja nopean hoitoon pääsyn alentuneen työkyvyn palauttamiseksi.
Viime vuodet ovat tuoneet kiinnostusta uudentyyppisiin tuotteisiin, kuten kybervakuutukseen, joka antaa turvaa erilaisten huijausten ja identiteettivarkauksien varalle. Viime vuosien myllerryksessä yrityksiä ovat kiinnostaneet myös keskeytysvakuutukset, jotka varmistavat liiketoiminnan jatkuvuuden kriiseissäkin.
Vakuutusala on kilpailtu ala, ja erottuakseen pitää asioita tehdä eri tavalla kuin toiset.
LähiTapiola Varsinais-Suomi on investoinut vahvasti siihen, että sillä on asiantuntemusta ja palveluosaamista paikan päällä Turussa.
– Olemme aidosti turkulainen yritys ja se näkyy toimintatavoissamme. Asiakkaamme tietävät, että olemme läsnä ja meidät saa kiinni. Henkilökohtainen yhteyshenkilö varmistaa, että asiakkaamme saavat tarvitsemansa avun ilman tarvetta kertoa koko yritystarinaa alusta asti, sanoo Rytö.
Paikallisuus on merkittävä etu monessa asiassa, sillä vakuutusyhtiön puoleen käännytään tyypillisesti ongelmatilanteissa. Usein silloin on myös kiire. Koska LähiTapiola Varsinais-Suomen vahinkotarkastajat työskentelevät Turun alueella, he pääsevät tarvittaessa nopeasti vaikkapa palopaikalle arvioimaan tilannetta. Näin korvaushakemukset saadaan etenemään ripeästi.
Usein vakuutuksiin liittyviä asioita on hyvä käydä läpi myös kasvokkain.
– Yhteyshenkilö on asiakkaan tukena selvittelytyössä ja auttaa korvaushakemusten tekemisessä. Osa vahingoista on sellaisia, joita vakuutukset eivät korvaa, mutta on tärkeää, että yrittäjä ymmärtää silloin ratkaisun perusteet ja taustat, miettii Rytö.
Läsnäolo alueella ja satsaukset henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ovat kannattaneet, sillä LähiTapiola Varsinais-Suomesta on kasvanut alueen suosituin vakuutuskumppani. Pelkästään Turun alueella sen asiakkaina on tuhansia yrityksiä aina pienistä toimijoista pörssiyrityksiin.
– Varsinais-Suomen Yrittäjien alkuvuonna toteuttama Yrittäjäbarometri kertoi, että olemme alueen markkinajohtaja: alueen yrityksistä peräti 37 prosenttia on asiakkaitamme. Markkinaosuutemme on ollut nousussa koko ajan, joten se on varsin selkeä viesti siitä, että teemme asioita oikein, kertoo Rytö.
Turun alueen hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden parantaminen on tärkeää LähiTapiola Varsinais-Suomelle.
– Vastuullisuus on meillä kirjattuna sekä arvoihin että strategiaan. Lähtökohtamme on paikallisten yhteisöjen ja yhteiskunnan kestävän hyvinvoinnin rakentaminen, ja käytämme esimerkiksi aina paikallisten toimijoiden palveluita. Haluamme myös tukea kulttuuria ja urheilua, koska sitä kautta tuetaan alueen ihmisten hyvinvointia, Rytö sanoo.
Hän kiittää, että urheilun tukeminen on ollut myös tuloksekas tapa verkostoitua alueen toimijoiden kesken ja löytää uusia asiakkaita. Verkostoitumisessa tärkeä rooli on ollut myös Vierailukeskus Joella. Joki on toiminut alustana monille LähiTapiola Varsinais-Suomen tilaisuuksille, ja yritys on hyödyntänyt erityisesti monikäyttöistä Cave-teatteria sekä Joen tuomia mahdollisuuksia henkilöstön virkistyspäiviin.
– Olemme todella tyytyväisiä yhteistyöhön Joen kanssa. Carita Varjonen on aivan loistava ammattilainen, joka ymmärtää yritysten sielunelämää. Lisäksi hänellä on taito liittää alueen toimijoita yhteen, Rytö kiittää.