Paljon enemmän kuin parkkipaikka
Aimo Parkissa missiot ja visiot eivät hautaudu toimitusjohtajan pöytälaatikkoon. Brändiuudistus sai koko yrityksen luomaan itsensä uudelleen ja jatkossa parkkitalo voi tarkoittaa jotain aivan muuta kuin ennen.
Jos brändiuudistus tehdään nopeasti ja halvalla, silloin raapaistaan vain pintaa. Kun hommaan satsataan kunnolla, se on osoitus siitä, että yritys sitoutuu prosessiin tosissaan. Näin summaa Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius.
– Kun kyseessä on yritys, jolla on pitkä elinkaari, on lopulta ihan sama, käytetäänkö brändiuudistukseen 50 000 euroa vai 100 000 euroa. Tärkeintä on, että työ tehdään huolella.
Suomen johtaviin pysäköintialan yrityksiin kuuluva Aimo Park tunnettiin vielä neljä vuotta sitten nimellä Q-Park. Mutta sitten yrityksen Suomen, Ruotsin ja Norjan toiminnot myytiin japanilaiselle Sumitomo Corporation -yritykselle. Se on valtava pörssiyritys, johon kuuluu yli 950 yritystä yli 66 maassa. Aiemmin sen valikoimaan ei ole kuulunut pysäköintialan yritystä, mutta nyt Kuljetus & rakennus -yksikköön liitettiin uusi toimija. Ja sille tarvittiin uusi brändi.
Aimo Park sopii hyvin suomalaiseen suuhun, mutta nimen taustalla ei kuitenkaan ole kukaan suomalainen Aimo. Nimi muodostuu sanoista AI – Artificial Intelligence, tekoäly, ja MO – Mobility, liikkuvuus. Japaniksi AI tarkoittaa myös rakkautta. Eli rakkautta liikkumiseen – mikäs sen sopivampaa.
Parkkitalo ei ole enää vain parkkitalo, vaan palvelukeskittymä. Voit jättää autosi sinne ja poissa ollessasi se huolletaan, korjataan ja pestään.
Juha Sirelius, Aimo Park
Nimi on tärkeä asia, mutta vain osa koko brändiuudistusta. Prosessissa uudistuivat myös visuaalisuus, värimaailma, yrityksen tone of voice ja nettisivut – ja mikä tärkeintä: koko brändin ajattelu ja toimintatapa. Prosessiin kuului paljon syvällistä pohdintaa, jossa eri maiden tiimit tekivät harjoituksia ja ryhmätöitä ja niiden tuloksia yhdisteltiin keskenään. Apuna oli tukholmalainen bränditoimisto ja aikaa kului kaikkiaan reilut puoli vuotta.
– On aina hyvää johtamista, kun ihmiset saadaan osallistettua mukaan. Silloin yrityksen arvot, päämäärä, missio ja visio kirkastuvat kaikille, Sirelius miettii.
Nyt esimerkiksi Aimo Parkin keskeiset arvot – rohkeus ja intohimo – ovat näkyvillä toimistoissa huoneentauluina ja ne ohjaavat jokapäiväistä työtä. Lisäksi esimerkiksi palkitsemisjärjestelmä perustuu niihin.
– Emme olisi tässä ilman rohkeutta – ja ilman sitä ei voi luoda mitään uutta! Virheitä saa tehdä ja niitä tulee väkisin, kun kokeillaan uutta. Ellet tee virheitä, et tiedä rajojasi, Sirelius sanoo.
Aimo Parkilla on yhteensä yli 400 000 pysäköintipaikkaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kohteita on kaikkiaan yli 6 000. Aimo Parkin tavoitteena on olla Pohjoismaiden suosituin toimija alallaan ja kasvua tavoitellaan uudenlaisella ajattelulla.
Aimo Park ei halua olla vain parkkilaitos, vaan se haluaa ajatella koko bisneksen uudelleen. Keskeisiä kysymyksiä ovat, miten pysäköinti voi vaikuttaa liikkumiseen ja helpottaa arkea sekä miten ollaan osana sitä siirtymää, jossa liikutaan kohti älykkäämpiä kaupunkeja ja ympäristöystävällisempää liikennettä.
– Parkkitalo ei ole enää vain parkkitalo, vaan palvelukeskittymä. Voit jättää autosi sinne ja poissa ollessasi se huolletaan, korjataan ja pestään. Ehkä lataat autosi parkkitalossa, ehkä otat sieltä käyttöösi yhteiskäyttöauton tai potkulaudan, jolla kuljet sen ”viimeisen mailin” lopulliseen kohteeseesi, Sirelius luettelee.
Parkkitalo voi olla myös ruuan ja pakettien noutopiste, se voi yhdistyä kauppakeskuksiin ja kätkeä sisälleen kahviloita. Melkein mikä vain on mahdollista ja monia asioita kokeillaan lähitulevaisuudessa. Avainsanoja ovat helppous, tehokkuus ja kestävä kehitys.
Yksi Aimo Parkin mielenkiintoisista uusista kohteista on Turun Tiedepuistoon Joukahaisenkadulle nouseva kymmenkerroksinen ParkCity, joka tarjoaa autopaikan tuhannelle autolle. Se tuo paljon helpotusta myös Tiedepuiston parkkitilanteeseen.
– Turun Tiedepuisto on yksi nopeimmin kasvavia alueita koko Suomessa. Sen kasvua on luotsattu todella jämäkästi ja poikkeuksellisesti, ja mielestäni Teknologiakiinteistöt on onnistunut siinä erinomaisesti. Heillä on ymmärrys siitä, että ihmiset eivät tule alueelle töihin, ellei sieltä löydy palveluita ja ravintoloita – sekä tietysti myös pysäköintipaikkoja.
Sirelius näkee ParkCityssä paljon potentiaalia myös tulevaisuudessa.
– Jos tunnin juna toteutuu, se on niin paraatipaikalla kuin vain ikinä voi olla. Lisäksi sitä on valmius vielä laajentaa, jos tarvitaan.
Juha Sireliuksen vinkit brändiuudistukseen
1. Vie uudistus läpi koko organisaation.
Kun uudistuksen saa jalkautettua arkiseen tekemiseen, saadaan aikaan muutos.
2. Käytä ulkopuolista apua.
Vanhat tavat istuvat usein tiukassa, joten on hyvä, jos ulkopuolinen tulee ja vähän ravistelee näkemyksiä. Omaa tekemistä on myös hyvä tarkastella helikopteriperspektiivistä.
3. Varaa riittävästi aikaa.
Uudistus kattaa yleensä kaiken brändiin liittyvän ja taustalla oleva ajatustyö vie oman aikansa.
4. Ole valmis satsaamaan muutokseen rahallisesti
– se on merkki siitä, että sitoudut prosessiin.
Haastattelu on julkaistu syksyllä 2022 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Haluatko seuraavan Biz -lehden suoraan kotiin tai toimistollesi? Tilaa seuraava numero täältä.