Työntekijä on ykkönen

Kaikkein tärkeintä on henkilökunnan hyvinvointi. Lisäksi pitää kehittyä koko ajan, luoda erinomaisia asiakaskokemuksia ja kasvaa kannattavasti. Selkeää, neliportaista strategiaa on jalkautettu tänäkin vuonna kaikkiin Turun Osuuskaupan toimipisteisiin, ja samalla on kuunneltu kentän tunnelmia.

Mara-alalla on eletty viime vuodet haasteiden keskellä: ensin oli korona-aika, sitten tuli Ukrainan sota. Muuttuvat tilanteet ovat vaatineet paljon ketteryyttä ja kestävyyttä, lisäksi alaa koettelevat myös työvoimapula ja hintojen nousu.

– Johtaminen on viestintää, ja kaikki viestintä on vuorovaikutusta – siis kaksisuuntaista. Siksi kaiken ytimessä on avoin ja rehellinen kommunikaatio. Haastavina aikoina kommunikointi on tärkeämpää kuin koskaan, sanoo Turun Osuuskaupan markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Karhu.

Vuorovaikutus Turun Osuuskaupan johdon ja työntekijöiden välillä on toteutunut tänä vuonna poikkeuksellisella tavalla, sillä johtoryhmän jäsenet ovat kiertäneet kaikissa ketjun liki sadassa toimipisteessä eri puolilla

Varsinais-Suomea ja jalkauttaneet samalla yrityksen strategiaa käytännön tasolle. Minna Karhu on vieraillut asian tiimoilta yli 30 toimipisteessä.

Jokaisessa tapaamisessa on käyty läpi Turun Osuuskaupan visio, missio ja arvot, puhuttu asiakasomistajuudesta, käyty läpi strategia ja lopulta pelattu yhdessä läpi peli, joka konkretisoi sen, mistä on puhuttu.

– Jokaiselle on tärkeää ymmärtää se, miksi jotain tehdään, silloin sen tekeminen on mielekkäämpää. Kun avaamme asioita, jotka ovat tekemisen takana, niiden merkitys kirkastuu kaikille.

Hieno idea, mutta ei meidän yrityksessämme olisi aikaa tähän, voisi moni sanoa. Mistä Osuuskauppa sitten löysi ajan tähän projektiin?

– Tämä oli investointi, joka maksaa itsensä takaisin, sillä juuri henkilöstömme kautta strategiamme jalkautuu ja ymmärrämme parhaiten toimintaympäristön muutokset ja asiakkaiden tarpeet. Lisäksi saimme viime vuonna Suomen innostavimmat työpaikat 2021 -tunnustuksen, ja uskon, että juuri näillä käynneillä, joita toteutettiin myös viime vuonna, on ollut asiassa iso merkitys, Karhu summaa.

Kolmen vuoden strategia, saati viiden vuoden strategia, ei sellaisenaan päde enää maailmassa, jossa nykyisin eletään. Muutos on läsnä joka hetki ja siksi strategiankin on oltava rullaava, eli sitä pitää päivittää koko ajan. Asiaa auttaa, kun strategia on hiottu selkeäksi ja napakaksi.

– Strategiassamme kaikki lähtee työntekijöistä. Se on välttämätöntä, kun ollaan asiakaspalvelutyössä: kun henkilökunta voi hyvin, se näkyy hyvänä asiakaspalveluna. Se on koko brändin perusta, Karhu sanoo.

Strategian toinen porras on jatkuva kehittäminen.

– Meillä on yli 2400 työntekijää, jotka koko ajan havainnoivat työpaikkaansa ja saavat asiakkailta palautetta. Kehittäminen ei ole vain johdon tehtävä, vaan se on kaikkien yhteinen asia. Kehut, kritiikit ja toiveet pitää ottaa vastaan ja miettiä, miten niitä jatkokäytetään.

Kolmas porras on erinomainen asiakaskokemus ja myös siihen liittyvät kiinteästi palautteet. Neljäs porras on kasvu ja kannattavuus. Kustannustehokkaalla toiminnalla luodaan edellytyksiä toimivalle nykytilanteelle ja tuleville investoinneille, Karhu summaa.

Joki on loistava kohtauspaikka, ja yhteistyö sen kanssa sopii erinomaisesti Osuuskaupan aluekehittämisen ideologiaan. Arvostamme Joen tuomaa näkyvyyttä, sillä Osuuskaupan idea ja palvelut todellakin ansaitsevat tulla nähdyksi, myös yritysasiakkaille.

Minna Karhu, Turun Osuuskauppa

Toimivan strategian lisäksi Karhu korostaa myös hyvän johtamisen merkitystä.

– Hyvä esihenkilö kommunikoi, vastaa aina kysymyksiin ja pitää tunnelmaa yllä. Vaikeina aikoina itse asiassa juuri se, että pitää positiivista ja kannustavaa tunnelmaa yllä, on johtamisessa yksi kaikkein tärkeimpiä asioita.

Bisnes- ja sporttihotelli sekä paljon muuta

Kupittaan rautatieaseman vieressä kohoava Original Sokos Hotel Kupittaa kiinnostaa monipuolista kävijäkuntaa. Sijainti Kupittaan aseman ja Helsinkiin vievän moottoritien vieressä on logistisesti loistava. Lisäksi vieressä ovat muun muassa Tiedepuiston alueen yritykset, korkeakoulut, monet urheilupaikat ja TYKS – eikä keskustaankaan ole pitkä matka.

– Kupittaan hotelli on kaikista Suomen Sokos-hotelleista suosituin sporttihotelli.

Myös Vierailukeskus Joki ja Kupittaan Sokos-hotelli tekevät tiivistä yhteistyötä. Joessa järjestettävien tilaisuuksien vieraat voivat majoittua liki naapurissa sijaitsevaan hotelliin, jonne pääsee kulkemaan tarvittaessa myös sisäkautta.

– Joki on loistava kohtauspaikka, ja yhteistyö sen kanssa sopii erinomaisesti Osuuskaupan aluekehittämisen ideologiaan. Arvostamme Joen tuomaa näkyvyyttä, sillä Osuuskaupan idea ja palvelut todellakin ansaitsevat tulla nähdyksi, myös yritysasiakkaille. Osuustoiminta, paikallisuus ja kotimaisuus puhuttelevat ihmisiä tänä päivänä ehkä enemmän kuin pitkään aikaan.

Näin jalkautat strategian työyhteisöön

1. Vuorovaikutus. Kommunikoi työntekijöille se, miksi asiat tehdään kuten tehdään. Kun asiat ymmärtää, niitä on helpompaa toteuttaa.

2. Selkeys. Pidä huolta, että asiat kerrotaan selkeästi ja innostavasti.

3. Kirkasta jokaisen yksikön rooli, ja se, miten jokainen työntekijä voi toteuttaa strategiaa omassa roolissaan.

Haastattelu on julkaistu syksyllä 2022 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Haluatko seuraavan Biz -lehden suoraan kotiin tai toimistollesi? Tilaa seuraava numero täältä.

Lue lisää | Yleistä