Veneala paahtaa nyt urku auki

Veneala on saanut nauttia huikeasta kasvusta koko korona-ajan. Yksi alan menestystarinoista on suomalainen Finnmaster. Se erottuu joukosta sekä muotoilullaan että markkinoinnillaan.

Kun korona keskeytti Tukholman venemessut maaliskuussa 2020, hyvässä nousukiidossa ollut ala säikähti. Tässäkö tämä nyt oli? Pian selvisi, että asia olisi juurikin päinvastoin: korona aikaansai ennenäkemättömän veneilybuumin.

– Siitä asti on menty urku auki, naurahtaa Finnmaster Boats Oy:n myyntijohtaja Henri Nurminen. Veneala on kasvanut Suomessa koronavuosina 20 prosenttia per vuosi. Vastaavaa kasvua ei ole alalla nähty koskaan aiemmin.

Suomalainen Finnmaster on yksi Suomen suurimmista ja nopeimmin kasvavista venevalmistajista. Terra Patris -monialakonserniin kuuluva Finnmaster on perheyhtiö, jonka juuret ovat veneenrakennusperinteestään tunnetulla Pohjanmaalla. Yrityksen palveluksessa on veneenrakentajia, jotka harjoittavat ammattia jo kolmannessa polvessa.

– Pohjanmaalla vesistöt ovat kivikkoisia ja haastavia, ja Suomen kesässä on aina tuulta, sadetta, joskus räntääkin. Veneistä täytyy siis tehdä napsun verran vahvempia, Nurminen selittää.

Se on yksi selitys Finnmasterveneiden suosioon, toinen on muotoilu.

– Muotoilussa luotamme skandinaavisuuteen: selkeään, linjakkaaseen muotoiluun, joka miellyttää monen silmää.

Finnmaster valmistaa 5,5–12 metrin pituisia lasikuitu- ja alumiiniveneitä kolmella tuotemerkillään: Finnmaster, Husky ja Grandezza. Yhtiön tehtaat sijaitsevat Kokkolassa, Kalajoella ja Sammatissa, ja työntekijöitä on noin 200. Tuotannosta suuri osa menee vientiin, ja brändi onkin ollut muualla Skandinaviassa pitkään tunnetumpi kuin Suomessa.

– Pohjoismaat ovat olleet tähän asti meille päämarkkina-alue, mutta nyt painopiste on siirtymässä yhä enemmän muualle Eurooppaan.

Toimiva markkinointi, uskallus ja erottautuminen ovat tänä päivänä tärkeitä asioita.

– Tämä on melko perinteinen ja joskus konservatiivinenkin ala, mutta me olemme halunneet tehdä asioita eri tavalla. Perinteisen printtimainonnan sijaan tai sen lisäksi olemme panostaneet paljon digitaalisiin palveluihin. Markkinoinnissamme ei näy kuvia auringonlaskuista, vaan olemme satsanneet vaikuttaja- ja sisältömarkkinointiin.

Suomessa Finnmasterin yhteistyökumppaneina on nähty esimerkiksi Elastinen ja Mikko Kuustonen, muissa Pohjoismaissa paikallisia, brändin imagoon sopivia henkilöitä. Nurminen näkee, että onnistuneen vaikuttajamarkkinoinnin edellytys on juuri se, että yhteistyökumppaniksi löytyy sopiva henkilö.

Tämä on melko perinteinen ja joskus konservatiivinenkin ala, mutta me olemme halunneet tehdä asioita eri tavalla.

Henri Nurminen

Nurminen kertoo, että aiemmin yritys vastasi imagomainonnasta ja jälleenmyyjät taktisista toimenpiteistä, nyt kaikkea markkinointia tehdään yhdessä. Tuotteita ei myöskään lanseerata enää eri maihin eri aikaan, vaan kaikki tehdään globaalisti.

Viime vuosina on pitänyt keksiä uusia tapoja tehdä esimerkiksi lanseerauksia.

– Meidän oli määrä lanseerata merkittävä uutuus, Finnmaster T9, mutta tilanne oli poikkeuksellinen: emme voineet kutsua yleisöä paikalle, emmekä viedä venettä esille minnekään eikä messuja ollut. Päätimme siis tehdä lanseerauksen virtuaalisesti.

Lanseerauspaikaksi valikoitui Vierailukeskus Joki ja sen Cave-teatteri. Itse vene vietiin Turun Messukeskukseen ja livekuvaa tuotettiin Rymättylän rannasta.

Nurminen sanoo, että virtuaalilanseerauksia tehdään varmasti jatkossakin, lisäksi suunnitelmissa on pitää Joessa sekä kauppiaskokouksia että globaaleja jälleenmyyjien kokouksia. Hän kehuu, että Joen etuihin kuuluu monipuolisten tilojen ja palveluiden lisäksi sen loistava sijainti. Joki on helposti saavutettavissa myös yrityksen kansainvälisille asiakkaille. Finnmasterilla uskotaan pitkäjänteiseen työhön, oikeisiin kumppaneihin ja laatuun.

– Emme kilpaile hinnalla, vaan asiakaskokemuksella, Nurminen sanoo. Suurin este kasvun tiellä on nyt tavarapula, joka on alalla jokapäiväinen ongelma.

– Tuotantolinjat seisovat, kun tavaraa ei vain tule – tai sitten sitä tulee ryöpsähdyksinä, ja veneitä valmistuu kerralla valtava määrä. Joskus toimitukset ovat epätäydellisiä. Tämä kaikki tekee ennakoinnista vaikeaa ja vaikeuttaa veneiden toimituksia. Nurminen sanoo, että asiakkaita pitää kuunnella tarkalla korvalla koko ajan, ja ratkaista tarpeita, joita käyttäjillä on.

– Veneitä pitää räätälöidä sen mukaan, mihin ne menevät:

Pohjoismaissa koppiveneessä pitää olla lämmitys, Etelä-Euroopassa ilmastointi. Välimerellä tarvitaan isompi makeavesitankki ja enemmän kylmäsäilytystilaa.

– Tarvitaan uudenlaista ajattelua ja sitä, että samasta rungosta tehtäisiin useampia malleja niin, että vaihtoehtojen määrä pysyy hallinnassa. Kun pystymme ratkomaan nämä haasteet, pystymme kasvamaan, olipa pandemia tai ei.

Miten pärjätään kansainvälisillä markkinoilla?

1. Ymmärrä markkinoita.

Tee markkinakartoitus ja hanki paljon tietoa siitä markkinasta, jonne olet pyrkimässä.

2. Tee yhteistyötä.

Mieti, teetkö kaiken itse, vai tarvitsetko kumppanin.

3. Tee koemarkkinointia.

Tuotekehitys etenee parhaiten, kun saat rehellistä palautetta asiakkailta ja sidosryhmiltä.

4. Ole utelias ja rohkea.

Suomalaiset eivät aina osaa arvostaa omia tekemisiään tarpeeksi.

Ole avoin ja utelias uusille ehdotuksille, mutta usko myös omaan osaamiseesi.

5. Kiiruhda hitaasti.

Älä hätiköi alkuvaiheessa, mutta uskalla ottaa isojakin askeleita kun aika on oikea.

Haastattelu on julkaistu kväällä 2022 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Haluatko seuraavan Biz -lehden suoraan kotiin tai toimistollesi? Tilaa seuraava numero täältä.

Lue lisää | Kumppanit