Puhtaan veden pioneeri panostaa kaloihin

”Mitäpä muuta sitä ihminen tarvitsee kuin ilmaa, vettä, ruokaa ja rakkautta”, sanoo Clewer-konsernin entinen toimitusjohtaja Jouni T. Laine. Clewer pystyy täyttämään vaadituista neljästä kriteereistä kaksi.

Pohjois-Afrikka ja Meksiko, autopesulat ja liettualaisessa metsässä kasvavat kalat, miljoonat bakteerit ja Suomen viennin ongelmat kietoutuvat näppärästi toisiinsa, kun Clewerin entinen toimitusjohtaja Jouni T. Laine pääsee vauhtiin. Hänen innostuksensa tarttuu hetkessä kuulijoihinkin, sillä suomalaisen cleantech-toimija Cleweriin liittyvät tarinat ovat huikeita. Tässä tarinassa on kyse vedestä.

Ja erityisesti puhtaasta vedestä.

Turkulainen, Salmela-konserniin kuuluva Clewer on luonut ainutlaatuista, patentoitua teknologiaa, jolla voidaan puhdistaa ja kierrättää vettä.

Clewerin luomalla teknologialla voidaan bakteerien avulla puhdistaa tehokkaasti jätevettä luonnon periaatteita hyödyntäen ja ympäristöä suojellen.

Jätevettä voidaan myös puhdistuksen jälkeen kierrättää esimerkiksi automaattisissa autopesuloissa niin, että 200-600 litran sijaan yhden auton pesemiseen tarvitaankin puhdasta vettä parhaimmillaan vain runsas ämpärillinen.

Clewerin teknologiaa käytetään myös yhdyskuntajätevesien puhdistuksessa, kuten hotelleissa, ravintoloissa, omakotitaloissa ja mökeissä. Clewerin puhdistamoja löytyy maailmalta niin ostoskeskuksista kuin golf-resorteistakin – aina Saharan öljykentiltä Örön saareen.

– On tärkeä saada ensin referenssejä niihin maihin, joissa halutaan tehdä myyntiä. Ei mikään powerpoint tällaista uutta teknologiaa myy vaan se, että asiakkaat pääsevät oikeasti näkemään, miten upeaa teknologiaa me suomalaiset olemme kehittäneet.

Clewer on tehnyt huikean paljon ja moneen suuntaan, mutta Laineen mielestä yksi asia on selkeästi yli muiden. Nimittäin kalat.

– Covid on saanut minut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että kaikkein keskeisin asia maailmassa on nyt ruoka liiketoimintana. Ruuan tarjoamat elämykset ja toisaalta esimerkiksi valtioiden omavaraisuus ruuantuotannon suhteen ovat todella tärkeitä asioita. Kaikki muutokset tapahtuvat ruuan kautta.

– Ruokaa pitää jatkossa pystyä tuottamaan entistä tehokkaammin ja monipuolisemmin ja lähellä sitä aluetta, missä se kulutetaan.

Clewerillä on ratkaisu tähän: lähdeveden puhtaassa vedessä kasvatettavat kalat, joille luodaan juuri kyseiselle lajille tyypilliset olosuhteet esimerkiksi veden lämmön, ruuan ja valon määrän avulla. Laine innostuu visioidessaan sitä, miten mitä tahansa kalalajia voitaisiin jatkossa kasvattaa missä tahansa. Ja se olisi lähiruokaa.

”Ei mikään powerpoint tällaista uutta teknologiaa myy.”

– Tällä hetkellä lautasellasi oleva kala on voinut lentää enemmän kuin sinä! Norjasta tullut lohi on ehkä lennätetty Aasiaan käsiteltäväksi ja sieltä Suomeen syötäväksi. Se on kestämätöntä.

Clewerin kalankasvatuslaitoksen pioneerihanke toteutettiin Latviaan, keskelle metsää, ja nyt siellä kasvatetaan huippulaatuista nieriää noin 120 000 kiloa vuodessa. Saman voisi tehdä melkein missä tahansa.

Laine on matkustanut pitkin maailmaa ja tehnyt paljon työtä löytääkseen Clewerille oikeat kohteet ja yhteistyökumppanit.

– Suomalaisen viennin vaikeus liittyy siihen, että Suomi on pieni ja usein vaatimaton. Me olemme todella hyviä innovoimaan, mutta huonoja markkinoimaan. Olemme ujoja, kohteliaita ja joskus myös vähän itsekkäitä – haluamme tehdä kaiken itse, emmekä lähteä mukaan helposti mihinkään konsortioihin, Laine sanoo.

Clewer haluaa valloittaa maailman markkina kerrallaan, ja Laine uskoo, että ainoa tapa tehdä kauppaa on luoda hyvät henkilösuhteet ja pystyä näyttämään asiakkaille käytännössä, mistä on kyse. – Covid on näyttänyt sen, että tuttujen tahojen kanssa voi asioida myös ruudun kautta, mutta uudet asiat eivät sitä kautta etene. Kuilu on pitkä. Juuri tällaisissa tilanteissa esimerkiksi Vierailukeskus Joki voi nousta arvoon arvaamattomaan.

– Olen Joen fani, ja olen ollut sitä aivan alusta asti. Se on yritysten yhteinen olohuone, jollaista Turkuun oli kaivattu. Nyt, kun ei ole mahdollista matkustaa, toivon että Joesta tulisi yritysten virtuaalinen olohuone maailmalle.

Laine visoi, että Joen kautta Turku näkyisi koko maailmalle.

– Meidän täytyy pystyä viestimään siitä, miten elinvoimainen alue Turku on, millaista kehitystä ja miten luovia yrittäjiä täällä on!

Haastattelu on julkaistu syksyllä 2020 ilmestyneessä Joen sidosryhmälehti Bizissä. Haastateltava Jouni T. Laine on sittemmin siirtynyt HKScanin palvelukseen. Haluatko tilata Bizin suoraan kotiin tai toimistoon? Tilaa se maksutta täältä.

Lue lisää | Kumppanit